به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر محمدعلی نجفی عصر سه شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار کرد: موضوع تامین آب کشاورزی یکی از مباحث اصلی استان بشمار می‌رود که باید مدیران استانی بی پرده در وزارت نیرو معضلات این بخش را طرح نمایند.
وی با قدردانی از پیگیری‌های مستمر و مطلوب فرمانداران و همکاری دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌ تامین آب کشاورزی افزود : با تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر شکل گرفت آرامشی نسبی در حال حاضر در حوزه‌ تامین آب کشاورزی وجود دارد.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه وزارت نیرو صرفاً بارش میانگین سالانه یکهزار و 300 میلی متری گیلان را نبیند افزود : در جلسات مشترک بین استانداران و سفرهای مقامهای بلند پایه‌ کشور تلاش ما براین بوده تا اعلام کنیم آب مفیدی که از بارش باران در روزهای مورد نیاز برای موضوع کشاورزی و برنجکاری استفاده می شود حدود 210 میلی متر است.
وی بابیان اینکه اشراف معاون اول رئیس جمهورنسبت به وضعیت گیلان و مسائل حوزه‌ آب استان پس از سفر هفته گذشته بیشترشد خاطر نشان کرد : در این سفر علاوه بر ارائه گزارش دقیق در این خصوص درخواست‌هایی در حوزه‌ سدهای پلرود، شفارود و سدهای لاستیکی مطرح شد که طی هفته‌ آینده در کمیته‌ مشترکی در تهران موضوعات طرح شده بررسی می‌شود.
استاندار گیلان وجود سردهنه‌ها، سدها و استخرهای طبیعی را ظرفیتی مطلوب در فرایند آبرسانی به مزارع کشاورزی عنوان و تصریح کرد : از این امکانات باید به عنوان سرمایه‌‌ استان کمال بهره را ببریم.
وی به مشکلات موجود در سال 94 در آبرسانی به شالیزارها اشاره و خاطر نشان کرد : اگر در آن سال فرمانداران و مدیران تا پاسی از شب حضور میدانی نداشتند قطعاً با مشکلات بسیاری مواجه می‌شدیم.
نجفی با بیان اینکه گیلان و مازندران در برنامه های کشوری به عنوان قطب تولید برنج تعریف شده اند گفت : به رغم اینکه در حال حاضر یک آرامش نسبی وجود دارد اما باید با همان اهتمام سال 94 به صورت جدی از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنیم.
استاندار گیلان تصریح کرد : کشاورز برنج کار با تلاش مضاعف خود در مزارع حاضر می‌شود و دولت نیز در این بخش با گام‌هایی که برداشته حمایت‌های خوبی از آنان انجام می‌دهد.
نجفی با بیان اینکه قیمت برنج باید طوری تعیین شود که کماکان برای کشاورز اقتصادی باشد اظهار داشت : کشاورز برنج کار رغبتی برای رها کردن کشت برنج و گرایش به سمت محصول دیگر را ندارد.
استاندار گیلان تصریح کرد: باید تلاش شود زمین‌هایی که رها شده به چرخه‌ تولید بازگرداننده شود.
وی با بیان اینکه نسبت به توسعه آبیاری قطره‌ای و تحت فشار گیلان باید بیشتر تلاش شود افزود : در بدو ورود به استان با مشکلاتی در بخش چای نیز مواجه بودیم که متأسفانه برخی از اقدامات صورت گرفته در سال‌های گذشته نیز ابتر مانده بود.
استاندار گیلان افزود : درخصوص میوه‌های سر درختی، فندق و زیتون نیز نیازمند اهتمام ویژه هستیم.
در این جلسه علاوه بر گزارش فرمانداران از روند آبیاری مزارع شالیزاری و مشکلات احتمالی مدیران آب منطقه‌ای، شهری و روستایی، جهاد کشاورزی و هواشناسی به اقدامات صورت گرفته پرداختند.
استان گیلان از مراکز مهم تولید برنج ، چای و زیتون در کشور است .
خبرنگار: مریم سلیمانی **انتشار دهنده : بابایی
7296/6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.