بهزاد کوهستانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای آبیاری باغ های میوه بخش دیلمان و پیرکوه امسال حدود 20 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و با پیمانکار برای آبیاری باغ های این مناطق قرارداد بسته شده است که از این مقدار 85 درصد هزینه ها را دولت و فقط 15 درصد را باغداران پرداخت می کنند.
وی اظهارداشت:دولت برای آبیاری تحت فشار بابت هر هکتار باغ حدود 70 میلیون ریال به صورت بلاعوض پرداخت می کند و فقط 13میلیون ریال توسط کشاورزان پرداخت می شود که این آبیاری برای باغ های میوه از جمله فندق و گردو و سیب در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد:درحال حاضر برنامه ریزی برای آبیاری تحت فشار 400 هکتار از زمینهای روستاهای بخش دیلمان و پیرکوه درحال مطالعه قرار دارد.
کوهستانی یاداور شد: سال گذشته در بخش دیلمان چهار میلیارد و 300میلیون ریال در بخش آبیاری تحت فشار هزینه شد که دو میلیارد و 500 میلیون ریال آن برای طرح تکمیلی روستای بن زمین و حدود یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای طرح تکمیلی یکصد هکتار باغ روستای وسمجان صرف شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود آب در این ناحیه بیشتر منابع تامین آب چشمه های موجود در بخش دیلمان هستند.
کوهستانی در مورد رهاسازی زنبور تریکو گراما در اراصی شالیزاری سیاهکل نیز یادآورشد: تاکنون در یک مرحله حدود 600 هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان سیاهکل علیه کرم ساقه خوار برنج از طریق توزیع تریکو کارت اقدام شده است.
وی افزود: تاکنون 100 عدد تریکوکارت رها سازی شده و طبق برنامه امسال در سه مرحله دیگر هم رها سازی زنبور تریکو گراما ادامه می یابد.
وی ادامه داد : سال گذشته در یک هزار و 450 هکتار از اراضی شالیزاری سیاهکل مبارزه بیولوژیک در سه مرحله انجام شد که در برنامه امسال نیز علاوه بر یک مرحله انجام شده ، سه مرحله دیگر هم این رهاسازی صورت می گیرد که بستگی به میزان علاقه کشاورزان دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیاهکل توصیه کرد : باتوجه به عوارض منفی سموم برای سلامت خاک و آب و انسانها ، کشاورزان به سمت مبارزه بیولوژیک علیه کرم ساقه خوار برنج بروند ک.
کوهستانی با اشاره به اینکه شهرستان سیاهکل دارای چهار هزار و 430 هکتار اراضی شالیزاری است افزود : در حدود 600 هکتار از این اراضی از زنبور تریکو گراما برای نابودی کرم ساقه خوار برنج استفاده شده است.
شهرستان سیاهکل با 46 هزار و 975 نفر جمعیت ، چهار هزار و 430 هکتار شالیزار دارد که حدود شش هزار و 300 نفر در بخش شالیکاری اشتغال دارند.
خبرنگار: حاجی پور ** انتشار دهنده : بابایی
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.