به گزارش ایرنا؛ رسول امیدی روز شنبه در اداره کل گمرک آستارا در جمع خبرنگاران گفت: بیشتر این کالاها شامل محصول های کشاورزی، شیمیایی، معدنی و فلزی، مواد غذایی، سیمان، گچ، شوینده، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، پوشاک، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و مواد پلاستیکی بوده که به کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر شده است.
وی با بیان اینکه بهار امسال 18 هزار تن کالا به ارزش 120 میلیون دلار از گمرک آستارا ترانزیت شد، اضافه کرد: این میزان ترانزیت خارجی ورودی در مقایسه با سه ماه نخست سال قبل، از لحاظ وزن 105 درصد و از نظر ارزش 317 درصد افزایش داشته است.
وی بیشتر کالاهای ترانزیت ورودی را شامل لوازم چوبی، فرآورده های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن ذکر و اضافه کرد : این کالاها از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین به مقصد کشورهای ترکیه، عراق و امارت متحده عربی ترانزیت شده است.
امیدی ادامه داد: بهار امسال همچنین 65 هزار تن کالا شامل لوازم برقی، خودروی سواری، مبلمان، ماشین آلات ، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، گچ، سیمان، ظروف شیشه ای، پوشاک، مواد شیمیایی و محصول های کشاورزی به ارزش 277 میلیون دلار از گمرک آستارا به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین ترانزیت شده و در مقایسه با سه ماه نخست سال قبل، از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 18 و 40 درصد افزایش داشته است.
وی اظهار داشت: امسال 30 تن کالا به ارزش 75 هزار دلار در قالب تجارت چمدانی از گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شد.
امیدی بیشتر کالاهای صادرات چمدانی را مواد غذایی، مواد پلاستیکی و محصول های کشاورزی اعلام و تصریح کرد : این کالاها اغلب به کشور جمهوری آذربایجان صادر شده است.
مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا تعداد ترددکنندگان از این مرز در سه ماه اول امسال را 188 هزار و 350 نفر ذکر و بیان کرد: تعداد تردد کنندگان خروجی و ورودی به ترتیب 2 و 10 درصد افزایش داشته است.
اداره کل گمرک آستارا در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، موافقت نامه تجارت بین المللی، صدور برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند و رتبه اول تجارت چمدانی مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات مرزهای شمال کشور را دارد.
شهرستان بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور است و سالیانه نزدیک به 800 هزار مسافر داخلی و خارجی از آن تردد می کنند.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشار دهنده : بابایی
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.