به گزارش روز جمعه واحد اطلاع رسانی پلیس گیلان به ایرنا، سردار محمدرضا میرحیدری با اعلام این آمار بیان کرد: هتک حیثیت و نشر اکاذیب با 50 درصد، مزاحمت اینترنتی با 21 درصد و برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب های بانکی با 16 درصد مهمترین جرایم سایبری استان در سال جاری هستند.
وی با بیان اینکه برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب های شهروندان به نسبت سال گذشته 10 درصد افزایش داشته، افزود: کلاهبرداری رایانه ای در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، هیچ گونه رشدی نداشته است.
سردار میرحیدری با تاکید بر اینکه کشف پرونده های اینترنتی 46 درصد افزایش داشته، خاطرنشان کرد: 86 درصد متهمانی که در این خصوص به دستگاه قضایی معرفی شده اند را مردان تشکیل می دهند.
فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه میانگین سنی متهمان اینترنتی گیلان 18 تا 35 سال 69 درصد، 36 تا 45 سال 19 درصد و 46 سال به بالا 12درصد است، اظهار داشت: 64 درصد بزهکاران اینترنتی که به دستگاه قضایی معرفی شده اند، دارای تحصیلات عالی دانشگاهی هستند.
سردار میرحیدری انگیزه متهمان اینترنتی در گیلان را شامل 49 درصد ضد اخلاقی، 22 درصد شامل سرگرمی، کنجکاوی، اثبات توانایی ها و 19 درصد انتقام جویی، تسویه حساب و رقابت های شغلی و 10 درصد کسب منافع مالی ذکر کرد.
وی گفت: 67 درصد مجرمان شناسایی شده در حوزه فضای سایبر از ابتدای سالجاری تاکنون از اپلیکیشن های اجتماعی موبایلی برای ارتکاب بزه استفاده کرده اند.
وی با یادآوری اینکه شهروندان باید در انتخاب پیام رسان های موبایلی شرکت های بیگانه و استفاده از خدمات آنها ، محرمانگی و امنیت اطلاعات شخصی را جدی بگیرند، افزود: شهروندان در ارتباط ، انتشار و اشتراک مطالب، تقوای رسانه ای را رعایت کنند.
سردار میرحیدری با اشاره به لزوم استفاده از از نرم افزارهای پیام رسان ایرانی از سوی شهروندان و ضرورت وسواس به خرج دادن مردم در دوستی های فضای مجازی، از شهروندان خواست در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان های موبایلی، مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir یا ایمیل این پلیس به نشانی Gfata@police.ir گزارش کنند.
7294/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.