به گزارش ایرنا ، سید محمد مجابی روز پنجشنبه در بیست و سومین نشست تخصصی توسعه سیاست های کلی محیط زیست و جایگاه آن در برنامه ششم توسعه گیلان در رشت افزود: با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست، اقدامات خوبی در تعامل دولت با مجلس در این بخش انجام شده و در حال انجام است.
وی با اشاره به سه عنصر اصلی آب، هوا و خاک در سیاست های ابلاغی رهبری یادآور شد: دو لایحه مهم زیست محیطی ، فروردین ماه امسال به تصویب رسید و دولت یازدهم با تاکید رئیس جمهوری لایحه هوای پاک را تقدیم مجلس کرد که به تصویب نیز رسید.
مجابی تصریح کرد: همچنین قانون حفاظت ، احیاء و مدیریت تالاب ها در فروردین ماه امسال در مجلس به تصویب رسید و لایحه خاک نیز اکنون در دستور کار مجلس است.
وی در ادامه به چالش های زیست محیطی کشور اشاره و اضافه کرد: تالاب ها که از ارزشمندترین اکوسیستم ها هستند ، یکی از مسائل جدی است که به علت دریافت نکردن حق آبه از بین می رود.
به گفته مجابی، از 42 اکوسیستم در جهان، کشور ما 41 اکوسیستم را داراست.
وی با یادآوری اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه گفت: بیش از 50 سد خاکی و سدهای دیگر بر روی دریاچه ارومیه احداث شده یا در حال احداث بود که به همین دلیل میزان آب دریاچه ارومیه در سال 93 به یکصد میلیون متر مکعب تقلیل یافت.
وی تصریح کرد: با این میزان آب، بسیاری مرگ دریاچه ارومیه را اعلام کردند اما با اقدامات مختلف انجام شده همچون توقف ادامه کار 25 سد در حال احداث و خروج دو هزار حلقه چاه غیرمجاز تا پایان 95 ، آب دریاچه ارومیه به دو هزار و 500 میلیون متر مکعب رسید.
مجابی با بیان اینکه برای رسیدن به تراز آبی مناسب باید به 12 تا 13 میلیارد متر مکعب برسیم، خاطرنشان کرد: یکی از کارهای دیگری که باید به صورت جدی انجام دهیم، احیاء و حفاظت از تالاب هاست و گیلان به دلیل دارا بودن قابلیت های بسیار، باید به عنوان استان پایلوت در احیاء و حفاظت از تالاب ها قرار بگیرد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست، تالاب بین المللی انزلی و پسماند را دو چالش مهم گیلان عنوان و بیان کرد: دولت یازدهم ، دولت طرفدار محیط زیست است و باید از پنجره فرصتی که برای محیط زیست باز شده ، با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و تعامل مجلس شورای اسلامی بهره بگیریم.
تالاب انزلی یا مرداب انزلی با مساحتی حدود 20 هزار هکتار در شمال ایران در استان گیلان قرار دارد. مرداب انزلی از جالب ترین و بزرگترین زیستگاه های طبیعی جانوران ایران محسوب می شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می آیند.
تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ یک از تالاب های ایران قابل مقایسه نیست.
تالاب انزلی از جمله تالاب های بین المللی ثبت شده ایران و از نخستین تالاب های ثبت شده در معاهده رامسر در سال ۱۹۷۱ میلادی است.
مرداب انزلی از آنجایی که یک تالاب بین المللی ثبت شده است، اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته است؛ قرار گرفتن در این فهرست به معنای آن است که تالاب در حال خشک شدن است و به مراقبت نیاز دارد. چند سالی است مشکلاتی مانند هجوم علف های مهاجم مانند سنبل آبی، ورود فاضلاب و کاهش آب ورودی به تالاب مشکلاتی را برای این اکوسیستم ایجاد کرده و آن را در سراشیبی خشکی قرار داده است.

** 5700 هکتار از اراضی تصرف شده در حوزه محیط زیست بازپس گرفته شد
معاون سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مشکلات زیست محیطی را تصرف و تخریب آن عنوان و بیان کرد: از سال 93 تا 95 ، علیه کسانی که به محیط زیست دست اندازی کرده بودند، شکایت کردیم که بدنبال آن، پنج هزار و 700 هکتار زمین را باز پس گرفتیم.
وی خاطرنشان کرد: باید برای به نتیجه رسیدن در مسائل زیست محیطی، مدیریت یکپارچه داشته باشیم.

** برگزاری اجلاس جهانی مقابله با آثار گرد و غبار توسط سازمان ملل در تهران
مجابی همچنین از برگزاری اجلاس جهانی مقابله با آثار گرد و غبار توسط سازمان ملل در تیرماه امسال در تهران خبر داد و با اشاره به تاثیر گرفتن 21 استان کشور از گرد و غبار افزود: با رایزنی جمهوری اسلامی با شورای حکام و دو گزارش که در جلسه شورای حکام در دوحه مطرح شد، قرار شد تا اجلاس جهانی مقابله با آثار گردو غبار توسط سازمان ملل، در تهران برگزار شود.
وی 80 درصد گرد و غبار کشور را دارای منشأ خارجی دانست و گفت: این گردو غبار از کشورهای عربستان ، کویت ، عراق و سوریه به کشور ورود می یابد.
مجابی بالاترین کانون های گردو غبار را در آفریقا دانست و گفت: این کانون ها در دنیا مشکلات عدیده ای ایجاد کرده که باید با همکاری همه کشورها ، برطرف شود.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: کبیری
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.