به گزارش خبرنگار ایرنا، نویسندگان ، ناشران و اهالی فرهنگ و هنر لاهیجان در نشستی با فرماندار لاهیجان با اشاره به تاثیر کتاب و کتابخوانی در رشد آگاهی و توسعه جامعه بیان داشتند بسیاری از اطلاعاتی که از طریق فضاهای مجازی انتشار می یابد سطحی ، غیر موثق ، غیر مستند و پراکنده است اما کتاب همچنان می تواند به عمق بخشی دایره معلومات جوانان و تعمیق دیدگاه آنان و در نهایت به بالندگی فرد و اجتماع کمک کند.
محمود اصغری استاد دانشگاه و مولف چند جلد کتاب گفت : دوره نخبه گرایی گذشته است و باید کتابخوانی کاربردی و لذتبخش شود تا مطالعه وارد زندگی مردم شده و عموم مردم با کتاب آشتی کنند.
وی با ابراز تاسف از عدم حمایت از کتاب تاکید کرد : باید با اجرای مدیریت سیستمی و به صورت ساختاری به این موضوع پرداخته شود.
*دسترسی اسان به کتاب
شجاع الدین طائفه یکی دیگر از نویسندگان لاهیجانی ، کارهای فرهنگی وکتابخوانی را کنشی و واکنشی دانست و افزود : با افزایش انگیزه
کتابخوانی باید مطالعه را در جامعه نهادینه کرد.
وی با تاکید بر لزوم تمرین و تکرار پدیده فرهنگی کتابخوانی گفت : در جامعه ما از کتاب حمایت کافی وجود ندارد و مردم نیز کمتر کتاب می خرند و به همین دلیل همان کسانی که کتاب تولید می کنند خود مصرف کننده این کالای فرهنگی هستند .
وی یادآورشد: فضای مجازی در انتقال اطلاعات بی ریشه و بدون منبع وغیرقابل استناد بخشی از زندگی نسل جوان را تسخیر کرده است و آنان بیشتر اطلاعات خود را از این منابع اخذمی کنند درحالی که کتاب منبعی مستند و تعمیق بخش اطلاعات است.
وی به لزوم تقویت انگیزه در جوانان نسبت به کتابخوانی اشاره و پیشنهاد کرد ، غرفه های کتاب در بعضی از مکان های شهر بویژه در باغ نارجستان لاهیجان ایجاد شود و مسوولان و مردم نیز با هدیه کتاب بویژه کتاب های نویسندگان شهر خود می توانند موجب رواج و تشویق کتابخوانی در جامعه باشند.
*برگزاری شب های شعر و داستان
احمد میراحسان نویسنده و منتقد معروف سینمای کشور نیز در این جلسه با اشاره به نقش بی بدیل قرآن به عنوان کتاب کتابها در تمدن و زندگی مردم ایران گفت:جای تاسف دارد کشوری با داشتن این کتاب آسمانی و سابقه طولانی در کتابت شاهد کاهش میل به کتابخوانی باشد.
این مولف و منتقد اظهارداشت: رفع معظل کاهش میل به مطالعه و کتابخوانی در جامعه نیازمند کار پژوهشی وبررسی ریشه های آن است که در غیر اینصورت هر اقدامی در این زمینه راه به جایی نخواهد برد.
وی یاد آوردشد:باید شب های حافظ ؛ سعدی و شخصیت ها و نویسندگان محلی برگزار شود و راهکارهای متنوع کتابخوانی را به میان مردم برد و انواع روش های جذاب را در این زمینه به کار گرفت.
* نقش کلیدی آموزش و پرورش
رحمان رحمان پور از نویسندگان و فرهنگیان با سابقه لاهیجانی نیز به موضوع نهادهای آموزشی رسمی و غیر رسمی در ارتقای سطح علمی جامعه در ترویج کتابخوانی تاکید کرد.
وی با بیان این که نقش آموزش و پرورش در این زمینه به ویژه آموزش به نو نهالان کلیدی است افزود: این نهاد می تواند با قرار دادن کتاب در دسترس دانش آموزان ، برگزاری مسابقات کتابخوانی و تجهیز و به روز کردن کتابخانه های مدارس با کتاب های جدید نقش بسزایی در ترویج کتاب و کتابخوانی داشته باشد.
وی یادآورشد: باید با ایجاد کمیته فکر ترویج کتاب در شهرستان و ایجاد ایستگاههای کتابخوانی بویژه در مراکز پر تردد ، پارکها و مکان های عمومی دسترسی به کتاب را برای عموم تسهیل کرد.
رحمان پور اظهارداشت: با وجود دنیای مجازی هنوز کتاب پایه و مبنای همه ابزارهای یاددهی و یادگیری در دنیا است و اگر مجبور باشیم باید با توجه به ذائقه نسل جوان کتاب را به صورت دیجیتالی به وفور در دسترس نسل جوان قرار دهیم .
فرماندار لاهیجان نیز در این جلسه با اشاره به این که هدف از این نشست یافتن راه حل و برون رفت از وضعیت فعلی است گفت : نویسندگان و هنرمندان نقش مهمی در این زمینه دارند و باید با ارایه راهکارهایی به این امر کمک کنند.
سیدمحمد احمدی با اشاره به اینکه وضعیت خوبی از نظر کتاب و کتابخوانی نداریم افزود : جوانان کم به سوی کتاب می روند و سعی می کنند اطلاعات خود را از رایانه و وسایل الکترونیکی بگیرند در حالی که باید یاد بگیرند که این اطلاعات را از منابع اصلی(کتاب ) به دست آورند.
وی بر لزوم تلاش برای ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه توسط همه سازمانها ،ارگان ها و ادارات تاکید کرد .
لاهیجان با 6 انجمن ادبی و هنری یکی از شهرهای فرهنگی در گیلان شناخته می شود و به ازای هر 100 نفر در لاهیجان یک متر فضای مطالعه در کتابخانه ها وجود دارد و به ازای هر 100 نفر جمعیت دو نفر عضو کتابخانه ها هستند.
شهرستان لاهیجان با داشتن 167هزار و 544 نفر دارای شش باب کتابخانه نهادی با زیربنای یک هزار و 677متر مربع و 50هزارنسخه کتاب است و سه هزار عضو فعال و 17کتابدار در لاهیجان دارد .
خبرنگار:فرهاد نظرپور** انتشار دهنده : بابایی
6029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.