مدیر عامل شرکت صادراتی و مرکز بسته بندی محصولات کشاورزی آداک بادیس شاینا آستارا روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این شرکت و مرکز بسته بندی از سه سال قبل با 500 میلیون ریال سرمایه شخصی در این شهرستان تاسیس و فعال شده و زمینه اشتغال مستقیم و پایدار 450 نفر را فراهم کرده است.
محمد جواد احمدی اظهار کرد: این شرکت در 2 حوزه صادرات مواد نفتی از جمله قیر و بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی نظیر سیر، هندوانه، سبزیجات، کیوی، کلم، کاهو، انار، سیب زمینی و پیاز به کشورهای روسیه، ازبکستان، ترکیه، امارات و ژاپن فعالیت می کند و به طور میانگین سالیانه سه میلیون دلار درآمد دارد.
وی با اشاره به این که مشکلی در پرداخت حقوق کارگران و نیروهای انسانی شاغل در مرکز وجود ندارد خاطرنشان کرد: با توجه به تقاضای بازارهای داخلی و خارجی، در صورت حمایت مسئولان و تامین تسهیلات بانکی لازم می توان با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در آستارا زمینه اشتغال 10 هزار نفر را ایجاد کرد.
این کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی بیان کرد: محل این شرکت و مرکز بسته بندی میوه به مساحت هشت هزار متر مربع و زیربنای هفت هزار و 700 متر مربع با دو سوله از سوی شریک تجاری ام افشین فتح الهی تامین شده است و امکان توسعه کار و صنایع تبدیلی و تکمیلی در آن، با هدف اشتغالزایی بیشتر وجود دارد.
احمدی ادامه داد: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در آستارا به لحاظ قابلیت مرزی آن ضروری است و اگر دولت با تسهیلات بانکی مناسب از ایجاد کنندگان آن در این شهرستان حمایت کند، با تعدد مراکز و افزایش رقابت، کیفیت بسته بندی و محصولات صادراتی نیز افزایش خواهد یافت.
مدیر مرکز بسته بندی محصولات کشاورزی شاینا گفت: از آغاز فعالیت در این شهرستان با سفرهای متعدد به خارج، با ذائقه و سلیقه مخاطبان بازار کشورهای مقصد آشنا شده ایم و با لحاظ نمودن خواسته های آنها در شیوه بسته بندی کالاها برای جذب مشتری تلاش می کنیم.
احمدی افزود: این کار ارزآوری بالایی دارد و برای خرید 15 هزار تن کیوی در ماه های آینده از شهرستان تالش برنامه ریزی کرده ایم و اگر با تامین تسهیلات بانکی زمینه بسته بندی و صادرات آن فراهم شود، بستر اشتغال سه هزار نیروی انسانی ایجاد خواهد شد.
به گفته وی مراحل سورت ( بسته بندی) محصولات کشاورزی را خانم ها و حمل و نقل آنها را آقایان انجام می دهند و همه کارگران و کارکنان مرکز تحت پوشش بیمه حوادث هستند و به علت استفاده اغلب آنها از بیمه روستایی، تقاضای بیمه کامل ندارند.
وی بیان کرد: برای صادرات یکهزار تن ماهی کپور به روسیه و 70 هزار تن کلم به خارج از کشور با فعالان اقتصادی کشورهای مقصد قرارداد منعقد کرده ایم و با تحقق این کارها فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیم بسیاری در آستارا ایجاد خواهد شد.
شهین شیرزاده سرگروه بانوان شاغل در مرکز بسته بندی محصولات کشاورزی شاینا نیز گفت: کار ما در طول سال به تناسب محصولات فصول مختلف بدون وقفه ادامه دارد و از شرایط کاری و برخورد مدیرعامل و کارکنان مرکز رضایت داریم.
مهران صلاحی سرگروه آقایان شاغل در این مرکز نیز گفت: تاکنون مشکل و وقفه ای در پرداخت حقوق ما وجود نداشته است و همه کارگران، کارکنان و رانندگان با اطمینان خاطر در این مرکز کار می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی آستارا با تائید اشتغال زایی قابل توجه مراکز بسته بندی محصولات کشاورزی در این شهرستان، گفت: دولت از فعالان صنایع تبدلی و تکمیلی با تسهیلات بانکی حمایت می کند و سطح وام ها به تناسب نوع فعالیت متغیر است و تاکنون چند فقره برای متقاضیان در آستارا پرداخت شده است.
ایرج شیارکار افزود: اغلب فرصت های شغلی صنعت بسته بندی محصولات کشاورزی در آستارا فصلی است اما زمینه اشتغال خوبی را فراهم آورده است و متقاضیان تسهیلات بانکی آن می توانند با نام نویسی در سامانه بهین یاب برای دریافت وام اقدام کنند.
بیژن خالق وردی پور رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا نیز گفت: برای پرداخت تسهیلات صنایع تبدیلی و تکمیلی محدودیتی وجود ندارد و دولت حمایت خوبی از فعالان این عرصه می کند و توسعه این مشاغل برای رونق تولید داخلی مفید است.
در شرایطی که ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی، بیشترین مراجعه کنندگان به دفتر خود را جوانان بیکار اعلام می کند، بهتر است مسئولان امر با حمایت اداری و مالی از ایجاد کنندگان صنایع تبدیلی و تکمیلی، بستر اشتغال کلان را در این شهرستان فراهم کنند.
در شرایطی که امکان جذب بیکاران در دستگاه های اداری وجود ندارد، باید برای اشتغالزایی در آستارا از ظرفیت های مرزی، اقتصادی، گردشگری و طبیعت زیبای آن استفاده شود و مسئولان در این خصوص برنامه ریزی و اهتمام داشته باشند.
فراموش نکنیم شهرستان مرزی بندر آستارا به علت همسایگی با جمهوری آذربایجان، ارتباط آبی، خاکی و ریلی با خارج از کشور و مقرون به صرفه بودن صادرات از آن از حیث وقت و هزینه بهترین بستر فعالیت های اقتصادی است و در سال گذشته 34 هزار و 307 تن کالا از آن صادر و 134 هزار و 248 تن کالا وارد شده بود.
صنایع تبدیلی و تکمیلی مراحل و شکل های مختلفی دارد و می توان در روند تبدیل مواد اولیه و خام به محصولات متنوع و جدید از جوانان تحصیلکرده به تناسب نوع مهارت و علاقمندی در کارخانجات مربوطه استفاده کرد و توسعه صنایع یاد شده، تقویت تولید داخلی و افزایش صادرات از آستارا که منطبق بر اقتصاد مقاومتی است می تواند بیکاری را در این شهرستان ریشه کن کند.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده است.
گزارش از عیسی پاشاپور ** انتشار دهنده : بابایی
7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.