زیبایی این مسیر برخی رانندگان را به کاهش بیش از اندازه سرعت برای تماشای چشم اندازها وامی دارد که منتج به کاهش تحمیلی سرعت بسیار پایین به خودروهای پشت سر و ایجاد ترافیک در برخی مسیرها می شود .
سرعت کمتر از حد مجاز این رانندگان اگر در محدوده سبقت ممنوع و سربالایی باشد، رانندگان پشت سر این خودروها را تا رسیدن به خطوط بریده وسط جاده، با مشکل داغ شدن خودروها و هدر رفتن وقت مواجه می کند.
در چنین حالتی راننده ای که در ترافیک ناخواسته گیر کرده است اگر برای گریز از داغ شدن خودرو و پیامدهای آن از خودرویی که آرام حرکت می کند سبقت بگیرد، در صورت مشاهده عوامل پلیس راه مشمول جریمه سنگین سبقت غیرمجاز خواهد شد.
البته خودروهایی که به واسطه بار سنگین و حرکت در سربالایی امکان افزایش سرعت ندارند استثنا هستند و بسیاری از رانندگان فهیم خودروهای سنگین در چنین حالتی با حرکت در منتهی الیه سمت راست، جاده را برای سبقت خودروهای پشت سر باز می کنند اما برخی از رانندگان وسایل نقلیه سبک پر شتاب، به هر دلیلی در محدوده های سبقت ممنوع بیش از اندازه از سرعت خود کاسته و در پشت سر خود ترافیک سنگین ایجاد می کنند.
این در حالی است که خطوط ممتد وسط جاده بیانگر ممنوعیت سبقت به علت نبود دید کافی، پیچ خطرناک، پل یا کم عرض بودن مسیر است و در این محدوده سبقت خودروها از خودرویی که بسیار کند حرکت می کند، می تواند موجب تصادفات خونین و خسارت بار شود.
حرکت کندتر از سرعت مجاز در جاده می تواند به علت بی دقتی در علائم راهنمایی و رانندگی اعلام کننده سرعت مسیر، کم تجربگی راننده، نقص فنی وسیله نقلیه و مشغولیت راننده با تلفن همراه باشد که در هر صورت، تحمیل سرعت بر سایر خودروها به معنی نقض قانون و بی اعتنایی به حق و حریم دیگران است و عامل آن باید از نظر اخلاقی و از منظر راهنمایی و رانندگی پاسخگو باشد.
بی شک حضور پلیس راه در انضباط تردد و کاهش سوانح جاده ای بسیار تاثیرگذار است و ماموران زحمتکش آن به طور معمول بر توجه رانندگان به تابلوهای محدودیت سرعت در مسیرها تاکید دارند و رانندگانی که با شتابی بیش از سرعت اعلام شده حرکت می کنند را خاطی و مشمول جریمه می دانند اما بهتر است عکس این قضیه نیز صادق باشد و با عاملان کاهش بیش از حد سرعت و ایجاد کنندگان ترافیک سنگین در جاده ها برخورد شود.
جا دارد با بررسی و تعریف تخلف تحمیل سرعت و آموزش آن به رانندگان، آنها را از این رفتار پر خطر به خصوص در محورهای پر تردد و حادثه خیز همچون گردنه حیران آستارا بر حذر کرد تا از ایجاد ترافیک های تفننی و تبعات آن جلوگیری شود.
شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان یکی از 20 شهر گردشگرپذیر کشور است.
*عیسی پاشاپور
مسئول دفتر ایرنا در آستارا
7124
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.