بهرام پورضرب عصر سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در این طرح 58 جایگاه به همراه دام های سنگین و سبک آنها در روستاهای آستارا سم پاشی می شود و ایمن سازی دام ها بیش از یک ماه طول خواهد کشید.
وی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری مشترک بین انسان و دام است و در کشورهای عراق، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان و تعدادی از استان های ایران مشاهده شده است.
وی بیان کرد: ویروس آن به وسیله کنه های دامی منتقل می شود و دامداران، کارکنان کشتارگاه ها، دامپزشکان، بانوان خانه دار و پزشکان در معرض خطر آن هستند.
پورضرب اظهار کرد: بر اساس پایش های کارکنان شبکه دامپزشکی آستارا ، خوشبختانه تاکنون کانونی از بیماری تب کریمه کنگو در این شهرستان مشاهده نشده است.
وی بیان کرد: این بیماری در دام علائم مشخصی ندارد و تشخیص بیماری را مشکل می سازد ولی در انسان، یک دوره هفت روزه دارد و علائم اولیه آن شامل درد عضلانی، سوزش چشم و حساسیت به نور و پدیدار شدن لکه های قرمز یا بنفش روی پوست است که در 15 تا 70 درصد موارد، منجر به مرگ می شود.
پورضرب یادآور شد: مردم ضمن توجه به تاریخ تولید و مصرف محصولات دامی، از خرید و مصرف فرآورده های خام دامی بدون مهر دامپزشکی و برچسب معتبر، گوشت چرخ کرده در بسته بندی های متفرقه و خرید از مراکز غیرمعتبر و بدون مجوز بهداشتی خودداری کنند.
آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده و دامداران این شهرستان 18 هزار و 500 راس گاو و گوساله و 16 هزار راس گوسفند و بز را به روش های سنتی و نیمه سنتی نگهداری می کنند.
خبرنگار: هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.