به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا ، 'حسن کهن روز' در مراسم بهره برداری از طرح ژله رویال در روستای توتکی از توابع بخش مرکزی سیاهکل افزود: در حال حاضر روزانه 120 گرم ژله رویال در بسته بندی های 20 گرمی برای عرضه به بازار داخلی در مجموعه شرکت تعاونی تولیدی زنبور عسل و ملکه آویشن دیلمان تولید می شود که در صورت استقبال از سوی زنبورداران و تولید بیشتر امکان صادرات آن نیز فراهم می شود .
وی اظهار داشت: شهرستان سیاهکل با برخورداری از مناطق ییلاقی دیلمان با جنگل های انبوه از ظرفیت های فراوانی برای رونق زنبورداری برخوردار است که امیدواریم بتوان از این ظرفیت ها استفاده کرد.
وی با اشاره به شرایط آب و هوایی جلگه ای ، جنگلی و کوهستانی سیاهکل یادآور شد : وجود منابع طبیعی خدادادی همچون پوشش گیاهی متنوع موجب شده تا زمینه پرورش زنبور عسل در این شهرستان به عنوان یکی از بخشهای مهم کشاورزی از اهمیت فراوانی برخوردار شود.
وی خاطرنشان کرد: به همت جهاد کشاورزی و برگزاری دوره های آموزشی ترویجی ، زمینه افزایش کارآفرینان بسیاری در این منطقه فراهم شده و هم اکنون حدود یکصد نفر از زنبورداران این شهرستان بصورت پراکنده در زمینه پرورش زنبور عسل فعالیت دارند.
کهن روز ساماندهی و حمایت از این زنبورداران را از اهداف و سیاستهای مهم اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد و گفت: تلاش می شود این زنبورداران در قالب تعاونی های جدید ، تامین نیاز ، پشتیبانی ، ساماندهی و مورد حمایت قرار بگیرند.
وی با تاکید بر جایگاه این شرکت های تعاونی در توسعه بخش زنبورداری شهرستان افزود: افزایش تعداد کلنی های زنبور عسل، ساخت کندو، افزایش میزان تولید عسل ، تولید بره موم ، تمرکز بر پرورش بیشتر ملکه زنبور عسل، رونق اقتصادی زنبورداران ، لزوم توجه به تولید ژل رویال صنعتی از اهداف و برنامه هایی است که با جدیت در این شهرستان دنبال می شود.
وی اظهارداشت: اجرای طرح تولید ژله رویال صنعتی در این شهرستان می تواند در رونق اقتصادی منطقه و افزایش سطح درآمدی زنبورداران بویژه افزایش ارزش افزوده نقش موثری داشته باشد.
رییس اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی شهرستان سیاهکل یادآورشد: در اجرای این طرح به ازاء هر 10 کندوی عسل برای یک نفر اشتغال ایجاد می شود و تولید ژله رویال صنعتی از درآمد بسیار بالایی ( هر گرم از این ژل بین 70 تا 80 هزار ریال قیمت دارد ) برخوردار است .
وی آغاز فصل برداشت ژله رویال در استان گیلان را از اوایل فروردین و پایان آن را نیمه آبان ماه ذکر کرد.
فرماندار شهرستان سیاهکل نیز در حاشیه بازدید از این طرح اظهار داشت: باید از تمام استعدادها و توانمندیهای موجود در این شهرستان در زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بهره گرفت که حمایت از شرکتهای تعاونی در اولویت برنامه های این شهرستان قرار دارد.
رضا اسلامی با تاکید بر حمایت بیشتر از تولیدکنندگان و کارآفرینان یادآور شد: دولت تلاش دارد تا با حمایت از بخشهای خصوصی ، تعاونی ها و کارآفرینان زمینه ایجاد اشتغال و کار را هر چه بهتر در جامعه فراهم سازد.
ژله رویال یک ماده غذائی بسیار ارزشمند و دارویی محسوب می شود که زنبورهای کارگر برای تغییر جنسیت زنبور برای تولید ملکه تولید می کنند و این ماده غذایی در اختیار لاروهایی قرار می گیرد که باید تبدیل به ملکه شوند و با غذای دیگر لاروهای زنبور عسل متفاوت است ،رشد و تکامل ملکه تنها به این ماده غذایی بستگی دارد.
گفته می شود ژله رویال در درمان بسیاری از ناتوانی‌ها و امراض از جمله در کاهش چربی خون، تنظیم هورمون‌ها، کمک به باروری و تسریع در بهبودی ناتوانی جنسی، کمک به رشد استخوان، محرک رشد، اشتهاآور، رفع سختی رگ‌ها، بهبودی روماتیسم مفصلی، درمان افسردگی، افزایش دهنده مقاومت بدن در مقابله با عفونت‌ها و جلوگیری از پیری زودرس بسیار موثر است.
شهرستان سیاهکل با دو بخش مرکزی و دیلمان دارای 14هزار کلنی زنبور عسل و 400 زنبوردار است .
زنبور داران سیاهکل سال گذشته 200 تن عسل تولید و در بازار عرضه کردند .
خبرنگار: حاجی پور ** انتشار : نصراله ابراهیمی
6029/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.