رسول جلایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: وحدت نیروهای مسلح و بسیج مردمی، نقش هدایت و فرماندهی امام (ره) ، خلق حماسه ها و پیروزی ها ، بصیرت و مقاومت، نهادینه سازی روحیه ولایت مداری، ایثار ، شهادت طلبی و الگوی رفتاری رزمندگان از درس های فتح خرمشهر است.
وی به دستاوردهای آزادسازی خرمشهر نیز اشاره و بیان کرد: خودباوری، خود محوری ، خود اتکایی ، توجه به ظرفیت درونی کشور و جوانان ، پوشش ضعف ها با توجه به ابتکار و خلاقیت از جمله دستاوردهای سالروز فتح خرمشهر است.
جلایی با بیان اینکه امسال با شعار من انقلابی ام از دوم تا پنجم خردادماه برنامه هایی برگزار می شود، تصریح کرد: صبحگاه مشترک ، سخنرانی و نشست ، سخنرانی فرماندهان در نمازهای جمعه، میثاق با شهیدان از برنامه هایی است که برای گرامیداشت فتح خرمشهر طی روزهای یاد شده پیش بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه برنامه های شاخصی نیز به مناسبت روز فتح خرمشهر تدارک دیده شده، گفت: یادواره بیش از 250 شهید عملیات بیت المقدس ، رونمایی از پنج عنوان کتاب مربوط به شهدای مدافع حرم و افتتاح چند تابلوی یادمان شهدا نیز از برنامه های شاخص برای گرامیداشت این عملیات تاریخی می باشد.
جلایی همچنین محافل خاطره گویی، جلسات نقد کتاب ، برگزاری نمایشگاه، اجرای نمایش های صحنه ای و خیابانی را از دیگر برنامه های شاخص برای گرامیداشت فتح خرمشهر عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، عملیات بیت‌المقدس یا الی بیت‌المقدس از مهم ترین و بزرگترین عملیات‌های نیروهای مسلح ایران با تدبیر شهید علی صیاد شیرازی در اعزام اساتید دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس ) به منطقه عملیات ، طرح ریزی عملیات ، استفاده از تجارب آنها و همچنین همکاری بیشتر ارتش و سپاه در جنگ ایران و عراق محسوب می‌شود.
نیروهای ایرانی با توان 70 هزار رزمنده این عملیات را در ساعت 30 دقیقه بامداد 10 اردیبهشت 1361 با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» در محور اهواز - خرمشهر - دشت آزادگان، به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش و با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز کردند.
این عملیات سه هفته ادامه داشت و نیروهای عراقی منطقه با هدف آغاز عملیات دفاعی از خرمشهر عقب‌نشینی کردند. اول خرداد 1361 ارتش عراق پاتک بزرگی را برای پس زدن نیروهای ایرانی شروع کرد و با وجود گستردگی این پاتک، نیروهای ایرانی توانستند در مقابل آن مقاومت کرده و سرانجام در سوم خرداد 1361 ، خرمشهر که در روزهای ابتدای جنگ به اشغال ارتش عراق در آمده بود، آزاد شد.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: کبیری
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.