به گزارش خبرنگار ایرنا ، رادیک خاریسف روز دوشنبه در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: هدف ما توسعه روابط برای دستیابی به کار ثمر بخش است.
وی با اشاره به اینکه هیات همراه من از نمایندگان بخش خصوصی ، حکومتی و ادارات مختلف هستند، افزود: بدون شک در بخش تبادل کالا و همچنین تعرفه های بالای گمرکی روسیه، مشکلات ویژه ای وجود داشت که پس از برگزاری جلسه شورای دولتی با حضور ولادمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در ماه اوت 2016 در این مدت کوتاه کارهای مهمی در این زمینه صورت گرفته است.
خاریسف با اشاره به رفع موانع تردد کشتی ها در وزارت حمل و نقل روسیه تصریح کرد: در راستای افزایش محل توقف کشتی ها با اداره مرزبانی آستراخان نیز مذاکراتی صورت گرفته و در سیستم کنترل قرنطینه هم تغییراتی ایجاد شده است.
وی با اظهار علاقه مندی به افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور گفت: با توجه به اینکه 25 درصد از بنادر ما مورد بهره برداری قرار می گیرد با بهره برداری از بندر کاسپین و همچنین تسهیلات ایجاد شده در قوانین گمرکی دو کشور، همکاری های خوبی می توان انجام داد .
معاون هیات دولت آستراخان به وجود دو منطقه ویژه اقتصادی با تنوع صنعتی اشاره و خاطرنشان کرد: ما نیز تمایل داریم کشتی های دو کشور با حداکثر بارگیری رفت و آمد داشته باشند.
خاریسف منطقه آزاد انزلی را محل مناسبی برای توسعه همکاری های دوجانبه و سرمایه گذاری دانست و تاکید کرد: نکات مشترک بسیاری برای توسعه روابط بین منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی آستراخان وجود دارد.

**روسیه بازار هدف اقتصادی ایران به شمار می رود
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این جلسه با اشاره به توصیه های رییس جمهوری برای توسعه هرچه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی با روسیه به عنوان کشور هدف اقتصادی اظهار کرد: در حال حاضر مبادلات تجاری دو کشور وضعیت مطلوبی ندارد که باید توسعه یابد.
رضا مسرور با اشاره به افتتاح دو پست اسکله مجتمع بندری کاسپین توسط رییس جمهوری در فروردین ماه امسال افزود: مجتمع بندری کاسپین برای کار با روسیه طراحی شده و ما به عنوان نمایندگان دو دولت، باید روابط تجار دو کشور را تسهیل ببخشیم .
وی با اشاره به افتتاح نمایشگاه توانمندی های دو کشور ایران و روسیه در منطقه آزاد انزلی با حضور 26 شرکت روسی و 50 شرکت ایرانی خاطر نشان کرد: برگزاری این نمایشگاه به عنوان گام اول بوده و باید تداوم یابد.
مسرور با اشاره به نرخ بالای تعرفه های گمرکی کشور روسیه تاکید کرد: از سوی منطقه آزاد انزلی همواره تاکید شده که تجار کشور روسیه در امور گمرکی در اولویت قرار گیرند و همین انتظار را نیز از طرف روسی داریم .
وی با اظهار امیدواری به افزایش مبادلات تجاری ایران با روسیه از 2 میلیارد دلار در حال حاضر به 10 میلیارد دلار طی سه سال آینده تصریح کرد: زیر ساخت های لازم برای تکمیل مسیر کریدور نوستراک فراهم شده و با بهره برداری از راه آهن در سال جاری، بندر کاسپین امسال به بهره برداری می رسد.
مسرور با اشاره به لزوم ایجاد کارگروه مشترک اقتصادی بین تجار دو کشور افزود: باید نمایندگان بخش های خصوصی دو کشور با ایجاد کار گروه مشترک ارتباط خوبی داشته باشند و این درحالیست که پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک اقتصادی تا کنون به کشور دیگری از سوی ما داده نشده است.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه ازاد انزلی تاکید کرد: روسیه بازار مهم اقتصادی برای ایران به شمار می رود و ایران نیز بازار مناسبی برای تولیدات روسیه است.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.
خبرنگار : رضا اکبری ** انتشاردهنده: کبیری
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.