به گزارش ایرنا، استان گیلان با مساحت 14 هزار و 711 کیلومتر مربع بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، دارای 16 شهرستان، 52 شهر و 43 بخش، 109 دهستان و دو هزار و 583 پارچه آبادی دارای سکنه است.
آب و هوای مساعد، خاک حاصلخیز، وجود رودخانه های فصلی و دائمی و سواحل، مناطق طبیعی بکر و چشم اندازهای زیبا که بویژه در دل روستاها قرار دارند؛ زمینه کشاورزی و صنعت گردشگری را در سرزمین باران های نقره ای فراهم آورده است.
گازرسانی، آبرسانی، برق رسانی و راه روستایی از جمله خدمات زیربنایی هستند که علاوه بر بهره مندی روستاییان از این نعمت ها ، موجب جذب گردشگران و پویایی و رونق اقتصادی آن مناطق می شود.
در زمان روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، شاخص های آب و راه روستایی استان گیلان از میانگین کشوری بین 10 تا 14 درصد عقب تر بود که بعد از استقرار دولت یازدهم، نه تنها اهتمام بر جبران عقب ماندگی ها شد؛ بلکه افزایش در شاخص هایی همچون برخورداری از گاز روستایی و رتبه برتر در گازرسانی روستایی را برای این مرز و بوم به همراه آورد.
خشکسالی و مشکلات کشاورزی نیز از جمله واردات بی رویه برنج و پایین بودن قیمت این محصول و چای، کشاورزان این دیار را رنج می داد. یأس و نا امیدی بر کشاورزان گیلانی چیره شده بود؛ از یکسو بسیاری از آنها و حتی کارشناسان، سوختن باغ های چای را ناشی از خشکسالی ارزیابی می کردند و از سوی دیگر پایین بودن قیمت های چای و برنج رمقی برای دیدن ثمره دسترنج کشاورزان گیلانی نگذاشته بود و در چنین شرایطی، با مدیریت صحیح استان، نه تنها آب مورد نیاز کشاورزان بویژه در زمینه چایکاری و شالیزاری تامین بلکه حدود چهار هزار هکتار از باغ های چای نیز با حمایت های دولت یازدهم از سال های 93 تا 95 احیاء شد.
قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال زراعی 92 - 91 ، 9 هزار ریال و برگ سبز چای درجه دو در همین سال زراعی پنج هزار ریال بوده که این قیمت ها در سال زراعی 96 - 95 از سوی شورای عالی اقتصاد، به 26 هزار و 242 ریال برای برگ سبز چای درجه یک و برای هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو، 14 هزار و 695 ریال افزایش یافته است.
روند افزایش تدریجی قیمت برگ سبز چای طی سه سال گذشته، شادمانی و امید چایکاران و جان گرفتن دوباره صنعت چای و احیاء بسیاری از باغ های رهاشده چای را بدنبال داشت.
با احیای چهار هزار هکتار باغ های چای، افزون بر ایجاد چهار هزار شغل مستقیم در سال های 94 و 95 ، بر اساس آمارها ، درآمد چایکاران استان نیز طی سه سال گذشته 234 درصد افزایش داشته است.
همچنین در زمان استقرار دولت یازدهم، صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور با عضویت چایکاران و کارخانه ها تشکیل شد و در حال حاضر 42 هزار خانوار چایکار و کارخانه دار عضو این صندوق هستند.
دولت تدبیر و امید در کنار حمایت از چایکاران، از دیگر محصول راهبردی گیلان یعنی برنج نیز به قوت حمایت کرد و با جلوگیری از واردات بی رویه و افزایش قیمت آن، بذر امید را در دل شالیکاران این منطقه نشاند.
استان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج را به خود اختصاص داده است.
در همین پیوند، معاون عمرانی استاندار گیلان روز دوشنبه در رابطه با افزایش شاخص های روستایی به خبرنگار ایرنا گفت: در ابتدای دولت یازدهم در شاخص هایی همچون راه و آب روستایی نسبت به میانگین کشوری عقب ماندگی داشتیم اما طی این سه سال، عقب ماندگی ها جبران شد و در بسیاری از شاخص ها با رشد چشمگیر جزو پنج استان برتر هستیم.
حجت شعبان پور افزود: بر همین اساس، در گازرسانی رتبه برتر کشور را دارا هستیم و شاخص بهره مندی روستاها از این نعمت از 61 درصد در سال 91 ، به 96 درصد در سال 95 در استان رسیده است.
وی تصریح کرد: در ابتدای استقرار دولت یازدهم، روستاهای برخوردار از گاز استان یک هزار و 62 روستا بود که این تعداد هم اکنون به افزون بر یک هزار و 870 روستا رسیده و 9 شهرستان استان نیز سبز اعلام شده است.
وی با اشاره به اینکه در شاخص آب روستایی نیز از میانگین کشوری در حال عبور هستیم، افزود: شاخص آبرسانی روستایی از 64 به 76 درصد افزایش یافته و در سال 91 ، یک هزار و 519 روستا از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار بودند که این تعداد، در دولت یازدهم به یک هزار و 776 روستا رسیده است.
شعبان پور همچنین با اشاره به آسفالت راه های روستایی استان گفت: آسفالت راه های روستایی از 39 و نیم درصد در زمان آغاز دولت یازدهم، به 51 و سه دهم درصد در پایان سال 95 رسیده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در ادامه توفیقات بدست آمده در بنیاد مسکن و طرح‌های هادی روستایی استان را نیز یکی از موفقیت‌های مجموعه‌ خدمتگزاران نظام به مردم دانست و گفت: در حال حاضر در بخش طرح‌های هادی با اجرای 748 روستا ، جزو استان‌های برتر کشور هستیم.
وی به اقدامات دولت بمنظور حمایت از کشاورز و تولیدکننده‌ برنج نیز اشاره و تصریح کرد: با طرح‌هایی که از ابتدای این دولت از سوی استان‌های شمالی ارائه شد، خوشبختانه در سال 94 با دستور رئیس جمهوری به وزارت جهاد کشاورزی، واردات برنج در فصل تولید و فروش ممنوع اعلام شد.
شعبان پور تعیین تعرفه‌ 40 درصدی واردات برنج را یکی از اقدامات دیگر دولت در حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان برنج دانست و گفت: با تعیین چنین تعرفه ای، وارد کنندگان انگیزه‌ای برای واردات این محصول نخواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه در اواخر دولت گذشته با واردات بی رویه‌ برنج به کشور در انبارها بیش از دو میلیون و 900 هزار تن برنج داشتیم، افزود: این حجم از واردات باعث شده بود که قیمت برنج کاهش یابد که دولت در ابتدای شروع فعالیت خود قیمت توافقی برنج را تعیین کرد که اقدامی حمایتی بود.
دولت تدبیر و امید همچنین در کنار کارهای زیربنایی در استان، اقداماتی را برای اشتغالزایی روستاها از طریق صنایع دستی و مشاغل خرد و خانگی با عنوان طرح روستای بدون بیکار از سال گذشته در گیلان کلید زد و این طرح تا زمان حاضر، روستاهای اسطلخ جان شهرستان رودبار و دهنه سرشیجان خمام از توابع شهرستان رشت اجرا شده است.
با این تمهیدات بود که صنایع دستی گیلان در کشور با رتبه اول در کشور درخشید و بر همین اساس هم در نوروز امسال، 48 میلیارد و 500 میلیون ریال اقلام صنایع دستی استان به فروش رسید.
افزایش سطح و تجهیز و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری از 61 هزار و 500 هکتار به 77 هزار هکتار، پرورش ماهی در قفس و ماهیان خاویاری، رتبه نخست در اجرای طرح پزشک خانواده و بهره مندی یک هزار و 519 روستای استان از اینترنت پرسرعت نیز نمونه های دیگری از خدمات متعدد دولت تدبیر و امید به روستاییان استان طی سه سال و نیم گذشته است.

** اختصاص 60 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد اشتغال در روستاها
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان نیز در گفت وگو با ایرنا، از اختصاص 60 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد شغل در روستاها از شهریورماه امسال خبر داد.
محمدحسین اصغریان با اشاره به اینکه بر اساس همکاری دولت و مجلس پنج میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اقتصاد روستاها در نظر گرفته شده ، افزود: حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار معادل 60 هزار میلیارد ریال ، از شهریور ماه سال جاری برای ایجاد اشتغال در روستاها اختصاص خواهد یافت.
وی اظهار کرد: بایستی از همین زمان، به فکر برنامه ریزی مناسب برای بهره برداری بهینه از این اعتبارات باشیم .
معاون هماهنگی امور اقتصاد استاندار گیلان با تأکید براینکه در این میان نقش بخشداران، دهیاران و شوراهای روستایی بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: با شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل ها در روستاها ، می توانیم از این منابع به درستی و برای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید زیرساخت های مناسب در زمینه توسعه حوزه های کشاورزی، گردشگری، صنعتی و فرهنگی ایجاد شود، گفت: شناسایی زنجیره های اقتصاد مقامتی در این حوزه می تواند کمک فراوانی به تحقق این اقتصاد در استان داشته باشد.
اصغریان برقراری عدالت اجتماعی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را از تأکیدات مقام معظم رهبری و یکی از سیاست های دولت دانست و یادآور شد: متاسفانه طی سال های گذشته، امکانات به صورت عادلانه در کشور تقسیم نشده است.

** همه برای سربلندی ایران و اشتغال جوانان پای کار بیایند
رئیس جمهوری نیز در سفری که فروردین ماه امسال به گیلان داشت، در مراسم افتتاح روستای بدون بیکار در روستای دهنه سرشیخان خمام از توابع شهرستان رشت گفت: موضوع اشتغال همیشه برای ما مهم بوده، بویژه امسال که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.
حجت الاسلام حسن روحانی افزود: تلاش های خوبی از سوی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی برای مسئله اشتغال در حال انجام است و طرح روستای بدون بیکار ، عنوان زیبایی است که اگر بتوانیم در هر مرحله ای شروع کنیم از نمونه هایی که هیچ روستای بیکاری در آن نباشد، خوب است و البته شدنی است.
رئیس جمهوری با اشاره به شعار ' با تو ما می توانیم و بی تو نمی توانیم' ، خاطرنشان کرد: اگر تک تک افراد احساس مسئولیت کنند و وارد صحنه شوند، می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم؛ همه باید پای کار بیایند و این بحث تنها مربوط به دولت نیست، همه برای عظمت کشور ، اشتغال جوانان و سربلندی ایران بایستی پای کار بیایند.
به گزارش ایرنا، با شتابی که دولت یازدهم در سایه تدبیر و امید به توسعه و عمرانی روستاها بخشیده، در صورت تداوم آن محرومیت هر روز از روستاها زدوده می شود و امکانات، به دورترین و سخت گذر ترین نقاط استان، راه خود را باز می کند تا عدل اجتماعی معنا یابد و استمرار این روند، می تواند نه تنها جمعیت روستایی را ماندگار، بلکه روند مهاجرت را معکوس کرده یا دست کم، از حاشیه شهرها به روستاها برگرداند.
گزارش از: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده:کبیری
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.