محمدولی روزبهان روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: هر ساله پرداخت برگ سبز چای از اواخر خرداد و اوایل تیرماه آغاز می شد که امسال با حمایت سازمان برنامه و بودجه، برای اولین بار همزمان با برداشت و تحویل برگ سبز به کارخانه های چایسازی، پرداخت بهای آن نیز آغاز شده است.
وی خاطرنشان کرد: از پنجشنبه گذشته تاکنون، 50 میلیارد ریال به حساب چایکاران پرداخت شده و سازمان برنامه و بودجه کشور، درحال صدور چک چایکاران برای بقیه مطالبات آنان است.
به گفته روزبهان، این میزان پرداخت بهای برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران، به حساب عابر بانک سپه آنان و طی دو مرحله، پرداخت می شود.
رئیس سازمان چای کشور ادامه داد: تمام تلاش ها بر این است که بهای برگ سبز چایکاران برای بهبود تولید، فروش مناسب چای خشک توسط کارخانه های چایسازی و افزایش بهبود تولید داخلی، بموقع پرداخت شود.
وی یادآور شد: تاکنون 28هزار تن برگ سبز چای بهاره از چایکاران خریداری شده که از این مقدار، حدود شش هزار و 300 تن چای خشک کیفی استحصال شده است.
روزبهان با اشاره به اینکه تمامی مطالبات چایکاران اعم از سهم کارخانه ها و دولت در سال گذشته پرداخت شده، گفت: در خرید برگ سبز چای از چایکاران، سقفی وجود ندارد و دولت به هر مقدار که برگ سبز چای تولید شود، آن را بصورت تضمینی از چایکاران خریداری می کند.
شورای عالی اقتصاد در آخرین جلسه خود در 25 اسفندماه سال 95 ، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال زراعی 96 را 26 هزار و 242 ریال و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو را 14 هزار و 695 ریال تعیین کرد.
در استان های گیلان و مازندران حدود 28 هزار هکتار باغ چای وجود دارد که 90 درصد آن در گیلان واقع است.
بر اساس اعلام سازمان چای کشور، تاکنون 140 کارخانه چایسازی برای خرید تضمینی برگ ‌سبز و فرآوری و تبدیل آن به چای خشک قرارداد منعقد کرده اند.
برداشت برگ سبز چای، به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می شود و مراحل آن از اردیبهشت ماه آغاز و تا مهرماه ادامه می یابد. کیفی ترین برگ سبز چای مربوط به چین بهاره است و این چای بیشترین طرفدار را در میان مصرف کنندگان دارد.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای کشور، در این شهرستان استقرار دارد.
خبرنگار: فرهاد نظرپور ** انتشاردهنده:کبیری
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.