رئیس جمهوری بعنوان رئیس قوه مجریه، مسئولیت اجرای قانونی اساسی در کشور را به دست دارد و علاوه بر انتخاب وزیران، برنامه ریزی ، بودجه بندی و ارتباط با سایر کشورهای جهان در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی را عهده دار خواهد بود.
اقشار مختلف مردم از رئیس جمهوری انتظارات مختلفی دارند که در زمینه های اساسی مانند بهبود وضع معیشت، حفظ ثبات و آرامش و اقتدار کشور، ایجاد زمینه های لازم برای توسعه و تامین نشاط و آزادی در کشور مشترک است اما در این میان، بخش وسیعی از مردم نیز، برای انتخاب فرد اصلح، چشم به نخبگان در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... دارند که بر این اساس، ویژگی های رئیس جمهوری را از این افراد جویا شدیم.
** شعار زدگی و عوام فریبی، ممنوع
مجید صیادنورد دکترای علوم سیاسی بر این باور است که اولین مشخصه یک رئیس جمهوری، مرد زمانه خود بودن و انعکاس نیازها، امیدها و مشکلات مردم در آن مقطع زمانی در برنامه های اوست.
وی یادآور شد: تاریخ ایران، سرشار از شعارزدگی و عوام فریبی برای کسب رأی است، پس باید سخنان و برنامه های رئیس جمهوری مبتنی بر بررسی های کارشناسی و دوراندیشی باشد.
صیادنورد همچنین گفت:‌دوران حاکمیت شبکه های اجتماعی مجالی برای وعده‌های پوپولیستی نیست، پس؛ ایران نیازمند رئیس‌ جمهوری است که در خاورمیانه آشوب زده، ایران را به سمت توسعه با تکیه بر توانمندی های متنوع ایران اسلامی هدایت کند.
** سپردن فرهنگ و هنر به دست هنرمندان
فرهنگ دیررس ترین درخت آفرینش است و آثار و ابعاد شخصیتی هنرمندان بر فرهنگ آن ملت، دولت و حکومت تاثیر گذار است.
پونه نیکوی شاعر معاصر با بیان این مطلب گفت: انسان ها و جوامع به سه دلیل ابزار مادی مانند قدرت و ثروت، ابزار معنوی مانند فرهنگ و هنر و تلفیق این دو بر انسان ها و جوامع دیگر برتری می یابند.
وی با اشاره به اصل سوم قانون اساسی که در آن بر تأمین آزادی های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون، ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیر ضروری، تأمین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون تاکید شده، توجه و اجرای این اصل را برای رئیس جمهوری ضروری خواند و همچنین بر لزوم جایگزینی تفکر شایسته سالاری بجای تفکرات جناحی تاکید کرد.
** عقل و تدبیر، زمینه ساز توسعه پایدار ایران
استاد علوم اقتصادی دانشگاه نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: نمی شود کسی در راس دولت قرار بگیرد و طبق قانون اساسی بعنوان شخص دوم کشور و رجل سیاسی، مذهبی تلقی شود؛ اما تجارب وسیع در عرصه فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی نداشته باشد .
هادی حق شناس خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری به عنوان منتخب مردم و نماینده کل ملت ایران محسوب می شود لذا باید افرادی را برای کابینه انتخاب کند که نماد ملی مردم ایران باشند.
وی با اشاره به اهمیت انتصاب افرادی کاردان در رأس وزارتخانه گفت: خروجی انتخاب فرد مناسب در راس وزارت امور خارجه نیز دستاورد بزرگ سیاسی همچون برجام بود که دو سال پیش منجر به لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران شد.
حق شناس توجه به توسعه سیاسی و بخش های مختلف فرهنگی را نیز از دیگر مولفه های مهم برای انتخاب رئیس جمهوری کارآمد ذکر و اضافه کرد: انتظار است رئیس جمهوری در توسعه سیاسی نیز کارآمد باشد و بتواند حقوق شهروندی را نهادینه کند چراکه این حقوق، زیرساخت توسعه کشوراست.
این استاد دانشگاه رفتارهایی بر مبنای منطق، عقل و تدبیر را موجب بروز کمترین تنش ها و اضطراب ها در عرصه های مختلف فرهنگ ، سیاست و بازار جامعه دانست و گفت: شرط رسیدن به توسعه پایدار، اتخاذ تصمیم هایی بر مبنای علم و عقل است و اگر چنین باشد، می توانیم گام های بلندی برای توسعه همه جانبه ایران عزیز برداریم.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، 29 اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود.
حسن روحانی، سید ابراهیمی رئیسی، اسحاق جهانگیری، سید مصطفی هاشمی طبا، سید مصطفی آقامیرسلیم و محمدباقر قالیباف نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.
گزارش : گیتی بابایی ** انتشار دهنده: کبیری
6030/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.