به گزارش خبرنگار ایرنا؛ رضا مسرور بعد از ظهر دوشنبه در نشست با فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی با حضور سفیر ایران در اوکراین اظهار کرد: در کشور اوکراین به فاصله 20 کیلومتر ، سه بندر با ظرفیت تخلیه و بارگیری 50 میلیون تن کالا ساخته شده و کالاهای صادراتی آنها از مسیر کالانال سوئز به بنادر جنوب کشور ایران وارد می شود.
وی با اشاره به ارائه طرح پیشنهادی کاهش هزینه و مسافت صادرات و واردات کالا به وزیر زیرساخت کشور اوکراین افزود: با انتقال کالا توسط حمل و نقل ترکیبی از مسیر بندر اودسا در اوکراین به بندر پوتی در گرجستان و سپس انتقال آن با راه آهن به بندر باکو در آذربایجان و در نهایت به بندرانزلی ، علاوه بر کاهش هزینه ، مسیر کوتاه تری نیز طی می شود.
مسرور یادآور شد: این پیشنهاد مورد استقبال وزیر زیر ساخت اوکراین قرار گرفت و پس از انجام مکاتبات لازم کالا ها از این مسیر انتقال می یابد .
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی توانمندی های دو کشور در اوکراین در شهریور ماه امسال افزود: آمادگی برگزاری نخستین نمایشگاه توانمندی های ایران و اوکراین در منطقه آزاد انزلی وجود دارد.
مسرور با اشاره به اینکه دو کشور اطلاعات دقیقی از هم ندارند خاطر نشان کرد: در صورت تسهیل در صدور و کاهش مدت زمان ویزا ، با اطلاع رسانی مناسب و ویژه می توان گردشگران اوکراینی را به سمت ایران جذب کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا؛ اوکراین از کشورهای اروپای شرقی است که از 24 استان تشکیل شده و پس از فروپاشی شوروی سابق ، نظام اقتصاد با برنامه این کشور به سمت اقتصاد بازاری تغییر کرده است.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
خبرنگار: رضا اکبری ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7471/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.