نعیمی جورشری با مقایسه دولت یازدهم با دولت هاشمی گفت: مهم ترین دغدغه دولت دوازدهم به ریاست دکتر روحانی توانمندی اقتصادی خواهد بود.

به گزارش ایلنا از رشت، عباس نعیمی جورشری در دومین جلسه کمیته دانشگاهیان ستاد حسن روحانی در رشت اظهار کرد: ما نمی‌توانیم درباره دولت یازدهم و دوازدهم حرف بزنیم پیش از آنکه سخنی در مورد ماهیت دولت در ایران بحث کنیم.

این جامعه شناس، نظام سیاسی را با دولت سیاسی متفاوت دانست و گفت: نظام سیاسی به مجموعه کاملی از نهادها، گروه‌ها ذی نفع از جمله احزاب سیاسی، اتحادیه‌های تجاری، گروه‌های رای دهی و ارتباطات میان آن ها اطلاق می شود.

وی با بیان اینکه نظام سیاسی نظامی است که ضرورتا دارای دو مشخصه است، افزود: در این نظام مجموعه ای از اجزای مستقل که دارای مرزهایی با یکدیگر هستند و هر یک در محیطی که ایجاد شده به فعالیت می پردازند و دوم اینکه بیشتر آنان در عین یکپارچگی و نظم به سیاست گذاری و سازمان دهی تشکیلات خود مشغولند.

نعیمی ادامه داد: نظامی است که به امور سیاسی و دولت می‌پردازد، این نظام اغلب با نظام حقوقی، نظام اقتصادی، نظام فرهنگی و دیگر نظام‌های اجتماعی مورد مقایسه قرار می‌گیرد. البته این دیدگاه بسیار ساده‌ای از یک نظام بسیار پیچیده‌تر است که به مقوله‌هایی از این قبیل می‌پردازد که چه کسی باید در مصدر قدرت باشد، مسائل و امور مذهبی چگونه باید مدیریت شوند و دولت باید چه تأثیری بر مردم و اقتصاد داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل اجتماعی با اشاره به دوران ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بیان داشت: دوران سازندگی به دو دوره ریاست جمهوری علی اکبر هاشمی رفسنجانی اطلاق می شود که مشتمل بر دولت های پنجم و ششم نظام جمهوری اسلامی ایران است که آغاز فعالیت آن از ۱۲ مرداد ۶۸ و پایان آن ۱۲ مرداد ۷۶ بوده است.

وی خاطر نشان کرد: اجرای اولین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی بعد از انقلاب در این دولت انجام گرفت. سیاست باز اقتصادی و وضع قوانین ضد انحصار از جمله اقدامات مؤثر وی بوده است.

نعینی جوشری فساد را نوعی سرطان قلمداد کرد که وارد بافت اجتماعی و فرهنگی و خصوصا اقتصادی و سیاسی جامعه ما شد و اختلال شدید در کارکردها به وجود آورد.

این کنش گر سیاسی فساد اقتصادی را یکی از چالش های بسیار با اهمیت دنیای امروز دانست و افزود: در نظام‌های سیاسی دموکراتیک، نیمه دموکراتیک و غیر دموکراتیک با اندازه متفاوت و در سطوح مختلف دیده می شود.

وی گفت: مهم ترین دغدغه دولت پنجم و ششم، بازسازی کشور پس از جنگ هشت ساله ایران و عراق بود و مهم ترین دغدغه دولت یازدهم و دوازدهم به ریاست دکتر روحانی توانمندی اقتصادی خواهد بود.

نعیمی با اشاره به استفاده مرحوم هاشمی رفسنجانی از وزیرانی با گرایش تکنوکراتی اظهار داشت: رئیس جمهور آن وقت تصمیم گرفت سهم بودجه پروژه های عمرانی را به میزان قابل توجهی بیشتر کند حالا هم باید به روحانی اجازه دهیم تا برنامه های خود را پیاده کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.