عصر امروز به دلیل ماهیت اطلاعاتی و خبررسانی آن به عصر اطلاعات موسوم است. این تعبیر نشان دهنده عظمت و حجم گسترده ای از تبادل اطلاعاتی است که در سطح جهان صورت می گیرد لذا کشورهایی که از توانایی و اقتدار بیشتری در تبادل اطلاعات و میزان اطلاع رسانی برخوردار هستند، از ظرفیت و توانایی ‏های بیشتری برای کسب هدف و تامین منافع ملی نیز برخوردار می باشند.
انتخابات یکی از ارکان مهم و پایدار در شکل گیری ساختار های سیاسی جوامع مختلف است. در واقع انتخابات ملهم از نظام های دموکراتیک است و دموکراسی بدون انتخابات خالی از محتوا است. اصولا می توان مدعی شد که دموکراسی بدون انتخابات حتی در شکل و صورت نیز نمی تواند پدید آید.
مکانیزم مشارکت مردم برای تعیین سرنوشت خویش و حضور آنان در پای صندوق های رای امری حیاتی و حتمی در یک نظام دموکراتیک است، زیرا مشارکت و رقابت از مهم ترین مولفه های دموکراسی است و چیزی است که در تمامی کشورهای دموکراتیک پذیرفته شده است. اکنون دغدغه اصلی این است که چگونه می توان، این مشارکت را تامین و همگانی کرد؟ زیرا به هر میزان تعداد مشارکت کنندگان در یک انتخابات بیشتر و فزون تر باشد، از مقبولیت و مطلوبیت خاصی برخوردار است.
در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز که مبتنی بر نظریه مردم سالاری دینی است، راه های حضور اثرگذار مردم در تشکیل تمامی نهادهای قدرت به صورت مستقیم و غیر مستقیم پیش بینی شده است لذا توجه به جایگاه رسانه ها در تحقق مشارکت سیاسی به صورت عام و کارکرد رسانه در نظام جمهوری اسلامی به صورت خاص، اهمیت مضاعف و تعیین کننده رسانه ها در انتخابات مختلف را آشکار می سازد.
رسانه ها نقش تعیین کننده ای در مشارکت همگانی و جهت دهی افکار عمومی به سمت صندوق های انتخاباتی دارد. اگرچه در جهان امروز و حتی در سنتی ترین کشورهای جهان، «رسانه» سایه سنگین خود را بر نظام اجتماعی و مناسبات انسانی انداخته و قدرت و نفوذ آن نه ‌تنها در عرصه عمومی و مدیریت کلان که در خصوصی ترین ساحت زیست فردی تعمیم یافته است، اما شاید در هیچ زمان و شرایطی، مثل زمان انتخابات نقش رسانه ‌ها برجسته و با اهمیت نشود، به طوری که بخش عمده‌ای از فرآیند انتخابات چه به لحاظ سخت‌افزاری و بهره‌گیری از کارکرد و برد تبلیغاتی آن و چه از منظر نرم‌افزاری برای نهادینه کردن رفتار انتخاباتی و رهبری افکار عمومی بر دوش رسانه‌هاست.
ابزار قدرتمند رسانه تا جایی موثر است که هر کاندیدایی که از امکانات و مانور رسانه‌ای بیشتری برخوردار باشد، از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات نسبت به رقبایش برخوردار خواهد بود لذا توسعه و رشد ارتباطات و بسط رسانه‌های گوناگون در جامعه می تواند ساختار سیاسی جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد و آن را دچار قبض ‌‌و بسط کند.
فرصت رسانه علاوه بر اینکه می ‌تواند میزان مشارکت شهروندان را در انتخابات بیشتر کند، به برگزاری انتخاباتی دموکراتیک، عادلانه و آگاهانه نیز کمک می ‌کند. در واقع رسانه نه فقط در فرم و اجرای باشکوه‌تر انتخابات موثر است، بلکه بستری را برای انتخابی آگاهانه و از روی شناخت برای مردم فراهم می‌کند و محتوای آن را نیز تحت‌ تاثیر خود قرار می دهد لذا رسانه ها باید آموزه های دینی و قوانین الهی را در طول فرایند انتخابات تبلیغ نمایند.
رسانه ها می توانند به مردم کمک کنند تا شناخت جامع و دقیقی از نامزدهای مورد نظر با معرفی کامل و جامع پیدا کنند و بر اساس این شناخت مطمئن و آگاهانه، تصمیم نهایی را اتخاذ نمایند. در واقع رسانه ها با تبلیغ نامزدها و گروه های سیاسی می توانند باعث آشنایی مردم از دیدگاه سیاسی و اجتماعی و حتی ایدئولوژی نامزدها گردند و این آگاهی منجر به انتخاب فرد اصلح و شایسته برای جامعه می شود.
می توان گفت که رسانه‌ ها در پوشش خبری، افزایش مشارکت مردمی، پویش سیاسی و نظارت بر سلامت انتخابات حضوری موثر دارند.
مشارکت عمومی مردم سبب تثبیت نظام سیاسی موجود در کشور می شود لذا به هر میزان این مشارکت پرشورتر و فزون تر باشد، میزان مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی نیز بیشتر می شود. از همین رهگذر رسانه ها نقش بزرگی در حمایت مردم از نظام موجود و در نهایت تثبیت نظام و ارزش های دموکراتیک دارند.
7294/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.