به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد رضا الله یار عصر شنبه در حاشیه بازدید از تالاب بین المللی انزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازه های غیر مجاز در حاشیه تالاب و ساحل دریای خزر علاوه بر نداشتن ایمنی و استاندارد لازم ، سلامت شهروندان و گردشگران را نیز به خطر می اندازد.
وی با شاره به تهیه طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور در اوایل دهه 80 توسط سازمان بنادر و دریانوردی افزود: این طرح به منزله نقشه جامعی برای کار بری های مختلف در سواحل کشور و با همکاری کمیته های ساحلی سواحل استان ها با مدیریت استانداران و دبیری مدیران کل بنادر و دریانوردی هر استان با هدف استفاده بهینه از سواحل دریا و حاشیه تالاب ها و با هماهنگی 18 ارگان در کشور به مرحله اجرا درآمده است.
الله یار با اشاره به اینکه صدور مجوز ساخت و بهره برداری و حق نظارت بر ساخت و ساز ها در سواحل دریا و رودخانه های قابل تردد به سازمان بنادر و کشتیرانی واگذار شده است تصریح کرد:باید با ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه سواحل و حمایت قوه قضاییه ، علاوه بر اینکه ساخت و سازها در حوزه سواحل بر اساس مطالعات علمی و طرح مصوب و ابلاغ شده صورت گیرد، ضوابط زیست محیطی و مهندسی و همچنین موارد حقوقی مربوط به سازه های دریایی رعایت شود.
وی تاکید کرد: استفاده شهروندان و گردشگران ورودی به این استان از سواحل و تالاب بین المللی انزلی با رعایت موارد زیست محیطی و ایمنی در این مجموعه های سیاحتی و تفریحی ، حق مردم است.
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به لزوم برخورد قانونی با ساخت و سازهای غیر مجاز در تالاب و ساحل دریا اظهار کرد: ساخت هرگونه سازه در حاشیه ساحل دریا و تالاب ، نیازمند مطالعات پایه ای است که با توجه به وظایف حاکمیتی و قانونی سازمان بنادر و دریانوردی ، علاوه بر تهیه نقشه ها و طرح های پایه به صورت رایگان برای متقاضیان ، پس از انجام بررسی های لازم در خصوص رعایت موضوعات ایمنی و حفظ محیط زیست مجوزهای مربوطه صادر می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا تالاب بین المللی انزلی با حدود 20 هزار هکتار مساحت و 380 هزار هکتار حوزه آبخیز، 24 متر پایین تر از سطح آب های آزاد در جنوب غربی سواحل دریای خزر در استان گیلان واقع شده است.
این تالاب شامل بخش های شرقی، غربی، مرکزی، سلکه، سرخانکل و سیاه کشیم است که از شرق به روستای پیر بازار، از غرب به کپورچال و آبکنار ، از جنوب به صومعه سرا و قسمتی از شهرستان رشت محدود می‏شود.
تالاب انزلی محل تخم ریزی گونه های مهمی از آبزیان خزر و محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و ذخیره گاه طبیعی بسیاری از گیاهان ارزشمند از جمله لاله تالابی و نیلوفر آبی است.
خبرنگار: رضا اکبری ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7471/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.