انتخابات، سلسله اقدامات و عملیات منسجم و پیوسته ای است که در محدوده جغرافیایی مشخص و زمانی محدود و معین صورت می گیرد و منجر به برگزیده شدن فرد یا افراد و یا موضوع و مرام خاصی از سوی اکثریت مردم می شود اما اینکه چه تفکری حاکم شود تا حاصل آن سربلندی و توسعه بیشتر برای کشور باشد، به طور قطع نیازمند مولفه هایی است که در عصر ارتباطات امروز، رسانه از مهمترین آنهاست.
گذری دیگر در راه است؛ انتخابات 96 و ایرنا گیلان بنا بر ماهیت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، تصمیم به برگزاری میزگردی با جمعی از اهالی رسانه استان گرفت تا خود که در قامت مدیرمسئولی عهده دار این ماهیت در استان هستند، در یک جمع خودمانی، به واکاوی نقش رسانه در انتخابات و تعیین راهبرد افزایش مشارکت در این عرصه سیاسی بپردازند.
کریم خورسندی مدیرمسئول روزنامه سئوال جواب و مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان، محمدکاظم شکوهی راد مدیرمسئول روزنامه گیلان امروز، مجید محمدپور مدیرمسئول نشریه واکنش و مدرس دانشگاه، معصومه نیک کار مدیرمسئول نشریه گیلان و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان در میزگرد ایرنا حاضر بودند و به واکاوی نقش رسانه ، انتخابات و افزایش مشارکت پرداختند.

** آگاهی، نشاط و پویایی
بر اساس مباحث مطرح شده در میزگرد ایرنا ، آگاهی، نشاط و پویایی کلید واژه های برتری بود که در این مقوله مطرح و بر تاثیر آن تاکید شد.
مدیرمسئول روزنامه سئوال جواب و مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان در این میزگرد، بر ترویج منطق، عقلانیت و نشاط توسط رسانه ها در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد.
کریم خورسندی ادامه داد: البته که حضور مردم در انتخابات تعیین کننده است و کیفیت هر رأی از آنان است که امنیت امروز را موجب شده و بر همین اساس، یکی دیگر از وظایف رسانه ها در انتخابات آگاهی بخشی بر موثر بودن تک تک آراست.
خورسندی بیان کرد: همگان در جامعه مردم سالار واقفند که انتخاب، ارجح به انتصاب است و این حق مردم است که از طریق انتخاب اصلح، بر شاخص های برتر کارکردهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... زندگی خویش بیافزایند.
مدیرمسئول روزنامه گیلان امروز نشاط اجتماعی را ماحصل نقش پویای رسانه ها در فرآیند انتخابات دانست و بر تاثیرگذاری نقش رسانه ها در دیدگاه مردم، اتخاذ سیاست و کنش گری هر جامعه تاکید کرد.
محمدکاظم شکوهی راد می گوید: نقش انواع رسانه اعم از دیجیتالی، گفتاری، شنیداری، مکتوب و ... برکسی پوشیده نیست و امروز دنیای الکترونیک و دیجیتال، موسوم به قاره ششم است و اهمیت فضای مجازی غیر قابل انکار است.
وی ادامه می دهد: البته مردم به نقش خود آگاه هستند اما نمی توان از جریان سازی رسانه ای در راستای سوق دادن افکار عمومی به سمت گام درست، چشم پوشید.
به گفته شکوهی راد ، اگر زمانی در فرآیند انتخابات، جامعه رسانه را کنار بگذارد، به طور حتم انتخابات شکل می گیرد اما این انتخابات، فاقد روح و نشاط خواهد بود.
وی اظهار کرد: رسانه ها می توانند در جهت دهی بسیج مردمی و نشاط اجتماعی برای برگزاری انتخابات مردمی تاثیرگذار باشند.
مدیر مسئول نشریه واکنش و مدرس دانشگاه نیز در این ارتباط بیان کرد: انتخابات حق مردم است، مبادا رسانه ها به دور از انصاف و اخلاق رسانه ای مردم را نگران و از نشاط اجتماعی این پدیده سیاسی بکاهند.
مجید محمدپور با بیان اینکه طبیعی است که مردم باید از این حق بدرستی استفاده کرده و از آن به راحتی گذر نکنند، اظهار کرد: در انتخابات پیش رو به طور حتم مردم با آگاهی ، هوشمندی و تکیه بر آگاهی بخشی رسانه ای مشارکت حداکثری را به ثبت خواهند رساند.
وی با بیان اینکه نشاط و پویایی لازمه هر انتخابات برای حضور حداکثری است، بخشی از این فرآیند را به عهده رسانه ها دانست و افزود: سخنان مقام معظم رهبری در این راستا ، محور است و نقش رسانه ها نقشی فوق العاده تاثیرگذار است که در همه کنش های امروز بویژه انتخابات، حائز اهمیت می باشد.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: همه رسانه ها باید با هر نگاه و جریان فکری انتخابات را مهم دانسته و در آگاه سازی مردم سهیم باشند و مردم نیز می بایست گاه در این راستا ، یاری رسان رسانه ها باشند.
معصومه نیک کار مدیرمسئول نشریه گیلان و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان نیز با بیان اینکه عصر امروز به عصر اطلاعات موسوم است، اظهار کرد: این تعبیر، نشان دهنده عظمت و حجم گسترده ای از تبادل اطلاعاتی است که در جهان صورت می گیرد لذا کشورهایی که از توانایی و اقتدار بیشتری در تبادل اطلاعات و میزان اطلاع رسانی برخوردار هستند، از ظرفیت و توانایی ‏های بیشتری برای کسب هدف و تامین منافع ملی نیز برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه رسانه‌ ها در پوشش خبری، افزایش مشارکت مردمی، پویش سیاسی و نظارت بر سلامت انتخابات حضوری موثر دارند، گفت: مشارکت عمومی مردم، سبب تثبیت نظام سیاسی موجود در کشور می شود لذا به هر میزان این مشارکت پرشورتر و فزون تر باشد؛ میزان مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی نیز بیشتر می شود.
نیک کار تصریح کرد: رسانه ها می توانند به مردم کمک کنند تا شناخت جامع و دقیقی از نامزدهای مورد نظر با معرفی کامل و جامع پیدا کنند و بر اساس این شناخت مطمئن و آگاهانه، تصمیم نهایی را اتخاذ نمایند.

** پرهیز از سیاه نمایی/ کارنامه دولت یازدهم درخشان و شایسته
محمدپور مدرس دانشگاه در ادامه این میزگرد، بر نقش رسانه ها در افزایش مشارکت در انتخابات تاکید کرد و گفت: انتخابات، گذری در راستای احقاق حقوق مردم است.
وی کارنامه دولت تدبیر و امید را بسیار شایسته و درخشان توصیف و اضافه کرد: مبادا رسانه ها به دور از انصاف و اخلاق رسانه ای، مردم را نگران و سیاه نمایی کنند.
وی اظهار امیدواری کرد که در انتخابات پیش رو ، رسانه ها جانب انصاف را نگاه داشته و نقش خویش را تاثیرگذارتر از همیشه به ثبت برسانند.
محمدپور ادامه داد: حق مردم این است که بر اساس عزت، حکمت و مصلحت نظام افراد اصلح را برگزینند تا مسیر انقلاب اسلامی ایران، گم نشود.
شکوهی راد مهمان دیگر این میزگرد هم بیان کرد: جامعه ما پس از انقلاب اسلامی جامعه ای سیاسی است، مردم آموخته اند از طریق رسانه ها اطلاعات لازم در گزینش نامزدهای انتخابات را تکمیل کنند، افراد و شخصیت ها را بشناسند و در اتخاذ تصمیم درست از رسانه ها کمک بگیرند.
وی بر پرهیز از سیاه نمایی توسط برخی رسانه ها تاکید و اضافه کرد: البته مردم به نقش خود آگاهند اما نمی توان از جریان سازی رسانه ای در راستای سوق دادن افکار عمومی به سمت درست چشم پوشید.
نیک کار نیز در ادامه این مبحث گفت: رسانه ها نقش بزرگی در حمایت مردم از نظام موجود و در نهایت تثبیت نظام و ارزش های مردم سالارانه دارند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان انتخابات را یکی از ارکان مهم و پایدار در شکل گیری ساختارهای سیاسی جوامع مختلف دانست و افزود: انتخابات ملهم از نظام های مردم سالارانه است و دموکراسی بدون انتخابات، خالی از محتواست.
وی سازوکار مشارکت مردم برای تعیین سرنوشت خویش و حضور آنان در پای صندوق های رأی را امری حیاتی و حتمی دانست و اضافه کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز که مبتنی بر نظریه مردم سالاری دینی است، راه های حضور اثرگذار مردم در تشکیل تمامی نهادهای قدرت به صورت مستقیم و غیر مستقیم پیش بینی شده لذا توجه به جایگاه رسانه ها در تحقق مشارکت سیاسی بدور از اضطراب آفرینی و سیاه نمایی به صورت عام و کارکرد رسانه در نظام جمهوری اسلامی به صورت خاص، اهمیت مضاعف و تعیین کننده رسانه ها در انتخابات مختلف را آشکار می سازد.
همچنین خورسندی با تاکید بر اینکه ماهیت خبر رسانی بر آگاهی بخشی بدور از اغراق و سیاه نمایی استوار است، بیان کرد: متاسفانه برخی با وعده های واهی به میدان انتخابات می آیند و گاه مردم نیز بدون آگاهی به این وعده های پوچ، باور می یابند و در اینجاست که وظیفه رسانه، آگاهی بخش و دعوت به منطق و عقلانیت است.
وی از رسانه ها خواست تا در آستانه انتخابات بر وظیفه آگاهی بخشی ، پویایی و نشاط آفرینی خویش تاکید ورزیده و هدایت گر افکار عمومی به سوی انتخاب عقلانیت و منطق باشند و فریب وعده های پوچ و دروغین را نخورند.

** معاندان و سوء استفاده از رسانه
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: واضح است که امروز معاندان نظام اسلامی ایران در صدد هستند تا با کمک رسانه های غیرخودی، به مردم بقبولانند که رأی آنان در انتخابات بی تاثیر است.
خورسندی افزود: این نقش موثر و آگاهی بخش رسانه های خودی است تا مردم را به موثر بودن حتی یک رأی آنان، آگاه سازند.
نیک کار نیز به نقش تعیین کننده رسانه ها در مشارکت همگانی و جهت دهی افکار عمومی به سمت صندوق های انتخاباتی اشاره و اظهار کرد: در جهان امروز و حتی در سنتی ترین کشورها، قدرت و نفوذ رسانه نه ‌تنها در عرصه عمومی و مدیریت کلان که در خصوصی ترین ساحت زیست فردی تعمیم یافته است.
مدیرمسئول نشریه گیلان ادامه داد: اما شاید در هیچ زمان و شرایطی مثل زمان انتخابات، نقش رسانه ‌ها برجسته و با اهمیت نشود به طوری که بخش عمده‌ای از فرآیند انتخابات چه به لحاظ سخت‌افزاری و بهره‌گیری از کارکرد و برد تبلیغاتی آن و چه از منظر نرم‌افزاری برای نهادینه کردن رفتار انتخاباتی و رهبری افکار عمومی، بر دوش رسانه‌هاست.
وی اضافه کرد: ابزار قدرتمند رسانه تا جایی موثر است که هر کاندیدایی که از امکانات و مانور رسانه‌ای بیشتری برخوردار باشد، از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات نسبت به رقبایش برخوردار خواهد بود و در این میان، تاثیر رسانه بر معاندان جمهوری اسلامی واضح بوده و از این ابزار در راه رسیدن به اهداف خود که بخش اعظم آن دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات است، فروگذار نخواهند کرد.
به گفته نیک کار ، توسعه و رشد ارتباطات و بسط رسانه‌های گوناگون در جامعه می تواند ساختار سیاسی جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد و آن را دچار قبض ‌‌و بسط کند و بر رسانه های خودی لازم است تا با هوشیاری، راهبرد رسانه های بیگانه را بشناسند.
شکوهی راد نیز تاکید کرد: نقش رسانه ها در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست، لذا توجه کنیم حتی مخالفان در خارج از کشور برای مخالفت و عناد با جمهوری اسلامی ایران ، بر رسانه ها متمرکز شده اند.
مدیرمسئول روزنامه گیلان امروز اضافه کرد: باید آگاه بود که رسانه های خارجی و معاند برای دستیابی به مطامع خود با هدف دلسرد کردن مردم از نتایج انتخابات، از هیچ اقدامی فروگذار نیستند، باید با بیداری سیاسی و تکیه بر رسانه های اخلاق مدار جمعی خودی ، توفیق لازم را بدست آورد.
محمدپور مدرس دانشگاه نیز با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخابات را ثمره مردم سالاری دینی و آبروی ملی عنوان کردند، افزود: رسانه ها باید کلام رهبری را بنیان قرار داده و در این راستا ، آگاهی آفرین و هدایتگر باشند.
وی ادامه داد: همه رسانه ها باید با هر نگاه و جریان فکری، انتخابات را مهم دانسته و در آگاه سازی مردم سهیم باشند.
وی هشدار داد: مبادا رسانه ها با حرکتی نابه جا و بدور از انصاف، موجبات سوء استفاده رسانه های خارجی و معاندان را فراهم کنند.
شایسته و بایسته است در آستانه دو انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، رسانه های استان گیلان، با هر تفکر و جریان سیاسی، اهتمام خویش را بر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صحیح نهاده و سربلندی دیگری از ملت فهیم ایران را به جهانیان مخابره کنند.
مصاحبه و تنظیم میزگرد: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.