معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان گفت: سامانه اطلاعات آماری استان گیلان به آدرس اینترنتیsdi.mpogl.ir برای نخستین بار در استان راه‌اندازی شد.

به گزارش ایلنا از رشت، معاون آمار و اطلاعات سازمان با بیان این خبر افزود: با توجه به اقدامات صورت پذیرفته از سوی این معاونت از سال 1393، به منظور جمع‌آوری، تولید و انتشار عمومی آمار و اطلاعات ثبتی و رسمی دستگاه‌های اجرایی و انتشار نتایج طرح‌های آماری و سرشماری‌ها با تاکید بر کاهش استفاده از کاغذ و افزایش سرعت و دقت و اعتبار داده‌های جمع‌آوری شده مورد نیاز کاربران، جهت مکانیزه نمودن این فرآیند، سامانه آمار و اطلاعات نوین آریا (ساوانا) پس از طی مراحل آزمایشی برای نخستین بار در استان در سال 1395 راه‌اندازی شد.

وحید طیفوری ادامه‌داد: فاز نخست این تحول عظیم با همت، اراده و ایمان به توانایی­ های متخصصان بومی استان و با تلاش همکاران معاونت آمار و اطلاعات و حوزه IT سازمان با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده با موفقیت به پایان رسید.

وی تصریح کرد: موجب خرسندی است که مسیر آغاز فاز دوم این حرکت ارزشمند که حاصل آن دسترسی محققان، برنامه‌ریزان، تصمیم‌گیران و سایر کابران عمومی به اطلاعات و گزارش‌های آماری، به صورت داده‌های تجمیع شده، در قالب فایل­‌های اکسل و pdf است، از طریق راه اندازی «سامانه اطلاعات آماری استان گیلان» هموار شده است.

طیفوری هدف از این ایجاد این سامانه را انتشار و سهولت دسترسی عموم به اطلاعات و گزارش­‌های آماری جهت ایجاد بستری مناسب جهت تصمیم‌گیری‌های مهم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در راستای تحقق اقدامات راهبردی و عملی‌ ارتقا فرهنگ، جایگاه و کاربرد آماری استان عنوان کرد و افزود:  با توجه به پیشگام بودن معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان در این حوزه، کارگروهی تخصصی به منظور طراحی و راه‌اندازی سامانه‌ای جامع تشکیل شد تا نتایج فاز اول این فرآیند به شکلی ملموس، شفاف و تا حد امکان منعطف در اختیار عموم کاربران گرانقدر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به گستردگی و پیچیدگی ذاتی اطلاعات تجمیع شده در فاز اول، دسته‌بندی‌های متنوع و در عین حال جامعی در "سامانه اطلاعات آماری استان گیلان" تشکیل و با بهره‌گیری از موتور قدرتمند آماری سامانه ساوانا، اطلاعات مورد نیاز این سامانه تأمین می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان به امکانات سامانه مذکور اشاره کرد و ادامه داد: "سامانه اطلاعات آماری استان گیلان" در حال توسعه بوده و در حال حاضر حاوی آخرین داده‌های آماری مندرج در سالنامه‌های آماری و آمارنامه‌های استان، سری زمانی شاخص‌ها و نماگرهای آماری سالانه و فصلی، نتایج سرشماری‌‌ها و فرهنگ آبادی‌ها و گزارش‌های تولید‌شده، نقشه و اطلاعات مکانی، مقالات و گزارش‌های آماری و نتایج برخی طرح‌های آماری است و به مرور زمان، افزایش حجم اطلاعات قابل ارائه سامانه در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر قسمت‌های این سامانه، امکان دسترسی به سامانه‌های دیگر معاونت آمار و اطلاعات نظیر «سامانه یکپارچه مدیریت آمار و اطلاعات»، «سامانه فهرست اطلاعات مکانی استان گیلان»، «سامانه پذیرش مقالات فصلنامه نفشه و اطلاعات مکانی استان گیلان» و«سامانه ثبت نام متقاضیان شرکت در طرح های آماری»، درج آخرین اخبار و مطالب آماری، جمعیتی و اطلاعات مکانی و ... می‌باشد.

وی اضافه کرد: در راستای تمرکز دسترسی به اطلاعات گذشته، بخشی از اطلاعات سال های گذشته نیز در قالب فایل pdf در سامانه مذکور جهت استفاده کاربران قرار داده شده است.

طیفوری اظهار امیدواری کرد سامانه حاضر که حاصل همفکری تلاش و کوشش جمع زیادی از کارشناسان معاونت آمار و اطلاعات و کارشناسان Itسازمان و توسط شرکت فاوانا در استان طراحی و تدوین شده است، بتواند، نیاز کاربران اطلاعات آماری و داده های مکانی استان را تا حد امکان تامین نماید.

وی  با بیان اینکه سامانه حاضر ممکن است دارای نقصان‌هایی باشد گفت: امید است کاربران عزیز با ارائه پیشنهادات ارزشمند خود ما را در راستای ارتقا هرچه بیشتر این سامانه یاری رسانند.

نحوه دسترسی به اطلاعات آماری استان گیلان:

روش مستقیم: www.sdi.mpogl.ir از طریق سایت سازمان انتخاب «سامانه اطلاعات آماری استان گیلان» از طریق سایت سازمان/معاونت آمار و اطلاعات/ انتخاب «سامانه اطلاعات آماری استان گیلان»
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.