مصطفی پورعلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بنا بر مذاکرات اخیر با دفتر تدوین پرونده های میراث جهانی، امیدواریم مطالعات پرونده میراث جهانی ماسوله تا شهریور ماه امسال به اتمام برسد .
وی اظهار کرد: پس از اتمام مطالعات شورای سیاست گزاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در خصوص ارسال یا ارسال نشدن این پرونده به یونسکو تصمیم خواهد گرفت.
وی اظهار امیدواری کرد، همه مقامات عالی استان اهتمام لازم را برای کسب موافقت این شورا داشته باشند تا این پرونده نهایی شود.
پورعلی ادامه داد: با توجه به محدودیت سالانه معرفی آثار از سوی کشورها به یونسکو، رقابت جدی بین استان های کشور برای ارسال پرونده های آثار وجود دارد و طبیعی است که همه باید کمک کنند ماسوله به عنوان اولین اثر میراث جهانی گیلان، در این فهرست قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: متاسفانه بین استان های شمالی تنها گیلان است که هنوز هیچ اثری در فهرست میراث جهانی ندارد.
مدیر پایگاه ملی شهرک تاریخی ماسوله بیان کرد: ثبت جهانی ماسوله از سال 1390در دستور کار قرار گرفت اما نبود مدیریت یکپارچه شهری، مانعی بر سر راه جهانی شدن ماسوله شده بود.
پورعلی تصریح کرد : اولین ضوابط حفاظتی ساخت و ساز در این بافت تاریخی به سال 1356 تدوین و در سال 1376 نیز مجموعه حریم های حفاظتی عرصه ثبتی این شهر از سوی سازمان میراث فرهنگی تهیه و ابلاغ شده و یگان حفاظت میراث فرهنگی ماسوله نیز در سال 1387 راه اندازی و به طور شبانه روزی فعالیت های ساخت و ساز در این شهر را تحت نظارت دارد.
وی تاکید کرد: ماسوله بعنوان یکی از بزرگترین قطب های گردشگری ایران نیازمند توجه بیشتر مسئولان کشوری است تا از طریق احیای آن، درآمدزایی حاصل از ورود گردشگر در این منطقه محقق شود.
شهرک تاریخی ماسوله دارای 350 خانه تاریخی با قدمتی 800 تا هزار ساله است که در سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این شهرک تاریخی و منحصربفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی ، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است.
ماسوله در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در 62 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.