برگ سبز باغ های چای شهرستان های لاهیجان ،سیاهکل و املش و رودسر در شرق گیلان در مرحله برداشت بهاری قرار گرفته است و تعدادی از کشاورزان بطور پراکنده اقدام به برداشت کرده اند ولی زمان برداشت رسمی از سوی سازمان چای هنوز اعلام نشده است .
برخی از کارخانه های چایسازی نیز برای تحول گرفتن برگ سبز چایکاران باز شده و اقدام به خرید برگ سبز چای می کنند و بقیه نیز برای خرید برگ سبز چای اندک اندک در حال بازگشایی هستند.
مسئولان سازمان چای هنوز زمان برداشت رسمی برگ سبز چای را اعلام نکرده اند ، اما محمد عیسی طالبی رئیس اداره چای شهرستان املش گفت: برداشت برگ سبز چای از هفته گذشته در 17 هزار مترمربع از باغ چای شخصی یکی از چایکاران این شهرستان آغاز شده است و از آن زمان تاکنون بر تعداد برداشت کنندگان افزوده شده است.
چای خشک حاصل از فرآوری برگ سبز بهاره چای گیلان که از یک غنچه و 2 برگ تشکیل شده است در درجه بندی مرغوبترین و با کیفیت ترین چای بشمار می رود.
شورای اقتصاد در آخرین جلسه خود در 25 اسفند ماه 95 ،قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال زراعی 96 را به میزان 26 هزار و 242 ریال و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه 2 را 14 هزار و 695 ریال تعیین کرد که هفت درصد بیشتر از سال گذشته است.
قیمت هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال 95 از سوی شورای اقتصاد 24 هزار و 525 ریال و درجه 2 ، 13هزار و 734 ریال اعلام شده بود.
سال گذشته از 150 کارخانه عمل آوری چای خشک 148 واحد با سازمان چای قرارداد بسته بودند و برای امسال نیز پیش بینی می شود که با توجه به پیش بینی افزایش میزان برگ سبز چای استقبال هم بیشتر شود.
در سال گذشته 139 هزار و 228 تن برگ سبز چای با 29 درصد درجه یک از باغ های گیلان و مازندران برداشت شد که از این میزان 31 هزار تن چای خشک بدست آمد.
استان های گیلان و مازندران بین 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90درصد این باغ ها در استان گیلان واقع شده اند.
خبرنگار: فرهاد نظرپور ** انتشار : نصراله ابراهیمی
6029/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.