رضا علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تصمیم یاد شده در راستای اجرای طرح ملی گاز رسانی به مناطق محروم استان و قرار گرفتن برخی روستاهای تاریخی در مسیر اجرای پروژه ، در نشست بررسی و امکان سنجی عملیات گاز رسانی به روستاهای مذکور اتخاذ شده است.
وی با اشاره به غنای فرهنگی برخی روستاهای گیلان و قرارگیری محورهای استقراری و گورستانی در این مناطق، بر لزوم حفظ بافت های تاریخی موجود تاکید کرد و گفت: صیانت از میراث فرهنگی تلاشی آگاهانه برای حفظ رویدادهای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی هر سرزمین است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به پروژه گاز رسانی در برخی نقاط استان همچون تالش اشاره و اضافه کرد: این شهرستان دارای تعدادی از ارزشمندترین آثار تاریخی و سایت های باستانی در سطوح استانی و ملی است و 52 اثر ثبتی و صدها اثر شناسایی شده و در شرف ثبت را در خود جای داده که با توجه به موقعیت ویژه این محوطه، جلسات متعددی با معاون عمرانی استاندار و مدیرعامل شرکت گازرسانی برگزار شده است.
علیزاده با بیان اینکه عملیات گازرسانی در 36 روستای این شهرستان با نظارت مستمر کارشناسان و ناظران باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بلامانع است، به مجموعه باستانی آق اولر و مریان به وسعت 400 هکتار که دارای نظامنامه اجرایی و 25 اثر شاهی ثبتی بخش کوهستانی است، اشاره کرد.
وی ادامه داد: این طرح ها برای اجرای طرح گازرسانی نیازمند پاسخ شورای راهبردی این اداره کل است که این پاسخ پس از ارائه نقشه های توپوگرافیک و اجرایی مناطق یادشده اعلام می شود.
یک هزار و 60 اثر ثبتی شامل 979 ثبت شده فرهنگی تاریخی، سه اثر ثبت شده طبیعی، 53 اثر ناملموس، 17 اثر منقول و هشت رخداد تاریخی به ثبت ملی رسیده است.
همچنین 19 موزه شامل پنج موزه تحت پوشش اداره کل، 9موزه مشارکتی و پنج موزه مجموعه داران بخش خصوصی در گیلان فعال است.
خبرنگار:مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.