به گزارش ایرنا، حجت شعبانپور روز شنبه در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستای استان به کمک 28 میلیارد تومانی دولت در سال 92 به شهرداری ها اشاره کرد و افزود : این میزان در سال 95 به 96 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که طی سال‌های 92 تا 95 رشد 243 درصدی را شاهد هستیم.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و نیز سخنان رئیس جمهوری در خصوص اهمیت نقش شوراها اظهارکرد: گیلان دارای 295 عضو شورای شهر، شش هزار و 316 نفر عضو شوراهای روستا در دو هزار و 27 روستای استان است که به شکل پارلمان‌های محلی در حال خدمت رسانی به مردم هستند.
وی با بیان اینکه شش هزار مصوبه طی یک سال در شوراهای شهر استان برای توسعه‌ شهرها به تصویب رسیده، خاطر نشان کرد : این میزان مصوبات در روستاها به تعداد 32 هزار مصوبه بوده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان تصریح کرد: با نظارت و هدایت استاندار گیلان تاکنون تخلف قابل توجهی در هیأت رسیدگی به تخلفات شوراها نداشتیم.
وی با ارائه‌ آماری مقایسه‌ای از اعتبارات مصوب شوراها برای بودجه‌ سالیانه شهرداری‌های استان گفت : در سال 92 بودجه‌ مصوب شوراها برای شهرداری‌های استان 410 میلیارد تومان بود که این میزان در سال95 به یک هزار و 321 میلیارد تومان و برای سال 96 به یک هزار و 359 میلیارد تومان رسید .
وی تصریح کرد: تاکنون 60 درصد از این مصوبات تحقق پیدا کرده است.
وی به کمک 28 میلیارد تومانی دولت در سال 92 به شهرداری ها نیز اشاره و خاطر نشان کرد : این میزان در سال 95 به 96 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که طی سال‌های 92 تا 95 رشد 243 درصدی را شاهد هستیم.
شعبانپور با بیان اینکه در بخش اختصاص قیر به شهرداری‌های استان از سوی دولت در سال 92 مصوبه‌ای نداشتیم گفت : حجم کمک دولت در اختصاص قیر به شهرداری های استان در سال 93، 8.5 میلیارد تومان بوده که در سال 95 به 11 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
وی خاطر نشان کرد : در سال 95 در سه بخش کمک سازمان شهرداری‌ها، امور مالیاتی و اختصاص قیر میزان 336 میلیارد تومان به صورت نقدی در اختیار شهرداری‌های استان قرار گرفته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به اینکه 105 میلیارد تومان از مطالبات دستگاه‌های اجرایی به شهرداری های استان پرداخت شده، گفت : این اقدام با پیگیری‌های دکتر نجفی برای اولین بار در سطح کشور انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه از سوی دولت یازدهم 85 میلیارد تومان به حساب دهیاری‌های استان واریز شده افزود : با احتساب این مبلغ در سال 95 دولت 420 میلیارد تومان به بخش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کمک کرده است.
شعبانپور به برگزاری اولین جلسه‌ کاری استان در سال 96 در دفتر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری‌ها درخصوص موضوع پسماند استان اشاره و خاطر نشان کرد : در این جلسه مصوب شده تا در روستاهایی که به صورت پایلوت در نظر گرفته شده‌اند، موضوع پسماند به صورت کامل تحقق پیدا کند.
وی با بیان اینکه از سال گذشته موتور توسعه‌ روستاهای استان به صورت جدی به حرکت درآمد افزود : باتوجه به تأکیدات استاندار گیلان مبنی بر محور قرار گرفتن موضوع گردشگری در سال 96 نیازمند گسترش زیرساخت‌های این بخش در روستاها هستیم.
وی با بیان اینکه تاکنون اقدامات بسیاری درگسترش زیرساخت‌های روستاها صورت گرفته، گفت : شاخص برخورداری راه روستایی در ابتدای دولت یازدهم 39 درصد بود که اکنون به 51 و 75 صدم درصد رسیده که از میانگین کشوری 75 صدم درصد عبور کردیم در صورتی که در بدو شروع فعالیت 14 درصد از میانگین کشوری عقب بودیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به برخوداری 96 درصد از روستاهای استان از نعمت گاز اشاره و خاطر نشان کرد : در حال حاضر چهار درصد تا برخورداری کامل روستاهای بالای 20 خانوار باقی مانده که باتوجه به سخت گذر بودن مناطق، راه سختی در پیش داریم که امیدواریم طی شش ماهه نخست سال 96 به بهره‌برداری برسد.
وی با بیان اینکه در شاخص آب روستایی از 64 درصد به 76 درصد رسیده‌ایم اظهار داشت : طی برنامه‌ی ششم توسعه باید به تمامی روستاها آبرسانی شود اما با تکلیفی که استاندار گیلان صادر کرده، تا پایان شش ماه نخست سال 97 این اقدام باید تحقق پیدا کند.
فرماندار رشت نیز در این همایش گفت: شوراها جایگاه بی بدیلی در سرنوشت کشور دارند و امروز شوراها به عنوان فراگیرترین تشکل کشوری در مشارکت ، کارافرینی ، عمران و آبادانی جامعه اسلامی نقش ایفا می کنند.
سیروس شفقی افزود: اداره امور محلی ، عمران، آبادانی و بهداشت و در مجموع تامین رفاه شهر و روستا به عنوان زیستگاه مطلوب مردم امروز بر دوش شوراها گذاشته شده است.
وی با بیا اینکه از استقرار شوراها مدت زمان زیادی نمی گذرد ، گفت: شوراها کارآیی خودشان را نشان داده اند و چگونگی مدیریت محلی قبل و بعد از شوراها را در کشور شاهد هستیم.
وی با تاکید بر لزوم تعامل شوراها و دولت تصریح کرد: تعامل دو نهاد عمده و تاثیرگذار کشور یعنی دولت و شوراها می تواند سبب برکات زیادی در حل مسائل و مشکلات شهر و روستایی باشد .
فرماندار رشت با اشاره به نامگذاری امسال بعنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تصریح کرد: شوراها در توسعه، رونق تولید و فضای کسب و کار نقش موثری دارند.
وی خاطرنشان کرد: شورا یک نهاد فرهنگ ساز و راهگشاست و می تواند در تمامی امور جامعه مثمرثمر باشد .
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: کبیری
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.