گیلان سه هزار و 80 صیاد حرفه ای دارد اما آمارهای غیر رسمی حکایت از حضور قریب سه هزار صیاد غیرمجاز در خزر و مصب رودخانه های محل مهاجرت و تخم ریزی ماهیان خزر است.
در فصل مهاجرت ماهیان استخوانی خزر( 15 اسفند تا 15 اردیبهشت) تجمع کثیر صیادان غیرمجاز در مصب رودخانه ها ، مانع مهاجرت ماهی به رودخانه می شود. از سوی دیگر ورود انواع فاضلاب های صنعتی ، کشاورزی خانگی ، برداشت غیرمجاز شن و ماسه وضعیت رودخانه ها را نابسامان ساخته است.

**کاهش 11 درصدی صید در گیلان
معاون صید و بنادر ماهی گیری شیلات گیلان روز یکشنبه در مورد وضعیت صید به ایرنا گفت: میزان صید ماهی نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد کاهش نشان می دهد .
اکبر ایلدرم یادآور شد: از ابتدای مهلت صید (17 مهر 95 ) تا پایان این مهلت در 31 فروردین امسال، دو هزار و 674 تن ماهی در آب های ساحلی خزر در محدوده استان صید شد .
وی با بیان اینکه این مقدار حاصل صید 50 شرکت تعاونی فعال با حدود سه هزار و 800 نفر بود، افزود: سال گذشته میزان صید صیادان گیلان در خزر سه هزار تن بود .
ایلدرم ترکیب صید صورت گرفته را دو هزار و 114 تن ماهی سفید شامل 79 درصد از کل صید، 487 تن کفال شامل 18 درصد صید و 73 تن سایر گونه ها شامل سه درصد از مجموع صید بیان کرد.

** تعطیلی بی سابقه روزهای صید
وی در خصوص علت کاهش صید تصریح کرد: از 17 مهر سال 95 تا 31 فروردین 96 ، در مجموع 200 روز کاری داشتیم که 101 روز آن به دلیل چله خشکی ، برف زودرس پاییز، کولاک دریا و نبود ماهی تعطیل بود.
ایلدرم با اشاره به اینکه متوسط تعطیلی روزهای صید قبلا حدود 80 روز بود، این میزان روزهای تعطیل صید را بی سابقه خواند.
وی با بیان اینکه در سه استان ساحلی در مجموع 300 میلیون بچه ماهی شامل افزون بر 170 میلیون بچه ماهی در گیلان تکثیر و رهاسازی شده، افزود: منابع آبزیانی که از دریا صید می کنیم، همه حاصل تکثیر است.
به گفته ایلدرم، با این میزان رهاسازی بچه ماهی در خزر باید 10 هزار تن برداشت می داشتیم در حالی که دو هزار و 674 تن ماهی بود.
وی میزان درآمد حاصل از فروش ناخالص جامعه صیادی گیلان را 565 میلیارد ریال اعلام کرد.
ایلدرم با اشاره به کاهش روزهای صید و در نتیجه میزان صید و تمدید مهلت صیادی یادآور شد: ماهی گیران گیلان در مدت تمدید صید ( 15 فروردین تا 31 فروردین) 527 تن صید داشتند .
معاون صید و بنادر ماهی گیری شیلات گیلان سرانه صید هر شرکت تعاونی صیادی را به طور میانگین 53 تن اعلام کرد .
گرچه یگانی به نام حراست از آبزیان در شیلات فعال است اما برخی، بازنشستگی و به تبع آن کاهش تعداد نیروهای یگان حفاظت شیلات ، امکانات فرسوده دریانوردی و بودجه ناکافی را در ناتوانی یگان موثر می دانند .
از سویی صاحب نظران معتقدند حفاظت از منابع آبزیان نیازمند عزم ملی برای حفظ سلامت رودخانه ها ، دریا، خودداری و جلوگیری از صید بی رویه است.
ورود انواع فاضلاب های صنعتی ، انسانی و کشاورزی از اصلی ترین عوامل آسیب زننده به رودخانه های گیلان است که نیازمند تکمیل شبکه فاضلاب شهرهای بزرگ استان و برنامه ریزی برای کاهش مصرف سموم و پایش و جلوگیری از ورود آلاینده ها به رودخانه است .
بی شک اگر به حفظ سلامت رودخانه ها و دریا و آبزیانش و خودداری از صید بی رویه همت نگماریم، خزر با ماهی ها وداع خواهد کرد.
خبرنگار: گیتی بابایی ** انتشاردهنده: کبیری
6030/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.