به گزارش خبرنگار ایرنا یونس رنجکش عصر جمعه در کارگاه آموزشی گفتمان سازی اقتصادی مقاومتی با محوریت تولید و اشتغال بیان داشت: اقتصاد مقاومتی از رویکردهای اساسی دولت تدبیر و امید است و بیشتر برنامه های دولت با محوریت این رویکرد اجرای می شود.
وی با اشاره به اینکه فراگیر شدن اقتصاد مقاومتی امری ضروری است، افزود: خوشبختانه ظرفیت زیادی در شهرستان آستارا به منظور تقویت ابعاد اقتصاد مقاومتی وجود دارد و مهم ترین آنها برخورداری از موقعیت مرزی است.
رنجکش با بیان اینکه دولت با برنامه ریزی در برجام آغازگر تحول عظیم اقتصادی شد، اضافه کرد: برجام موانع رشد توسعه اقتصادی را برداشت و در مسیر تعامل با دنیا زمینه های شکوفایی اقتصاد را فراهم کرد.
وی رقم سرمایه گذاری خارجی در دولت تدبیر و امید را 111 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با نگاه به حجم بالای سرمایه گذاری، می توان به فراهم شدن بستر توسعه در آینده امیدوار شد.
فرماندار آستارا با اشاره به اینکه شهرستان آستارا با اتصال کریدور شمال-جنوب در آینده به کانون تحولات اقتصادی تبدیل خواهد شد، تصریح کرد: به واسطه این کریدور بر اهمیت استراتژیک کشورهای ایران، روسیه و هندوستان افزوده خواهد شد.
رنجکش ارائه خدمات در حوزه اقتصاد تجاری و گردشگری را در آستارا لازم برشمرد و گفت: با توجه به موقعیت بازار ساحلی و وجود جاذبه های مختلف طبیعی در آستارا می توان با همکاری ادارات گمرک، ارشاد، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تحقق رویکرد اقتصاد تجاری و گردشگری در این شهرستان امیدوار بود.
وی با بیان اینکه در حوزه خدمات دهی به گردشگران می توان به گفتمان جدید در تولید و اشتغال دست یافت، ادامه داد: با تقویت کارگروه های اشتغال، موانع سرمایه گذاری در این شهرستان شناسایی و جهت پویایی اقتصاد مقاومتی گام برخواهیم داشت.
رئیس مرکز آموزش بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این کارگاه گفت: در حوزه خدمات رسانی به گردشگران می توان ظرفیت های اقتصادی آستارا را تقویت کرد.
روهام قلیچی تقویت زیر ساخت های گردشگری آستارا را ضروری خواند و افزود: سالانه گردشگران زیادی وارد شهرستان آستارا می شوند و بایستی از این فرصت برای شناساندن غذاهای محلی و دیگر ظرفیت ها استفاده کرد.
وی توجه به کسب و کار خرد و کوچک را لازم دانست و بیان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی باید هر کس در جایگاه خود بتواند به بهترین شکل عمل کند تا زمینه ای برای توسعه همه جانبه فراهم شود.
مدیرکل گمرک آستارا نیز در این کارگاه گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، الکترونیکی شدن تمام رویه های گمرکی با هدف تحقق گمرک الکترونیک در دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفت.
رسول امیدی افزود: با اجرایی شدن این امر تحول بی نظیر در تشریفات گمرکی واردات، صادرات و ترانزیت صورت گرفته و بیشتر عملیات ها الکترونیکی شده است.
وی خاطرنشان کرد: گمرک آستارا با بهره گیری از تجهیزاتی نظیر ایکس ری توانسته به مقابله با قاچاق کالا بپردازد و این امر گامی در جهت حمایت از تولیدات داخلی است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی پیش از صادرات در کارگاه های مخصوص در آستارا بسته بندی می شوند، افزود: با توجه به ایجاد بستر اشتغال در بسیاری از این کارگاه های صنایع تبدیلی، حمایت از آنها ضروری است.
مدیر گمرک و ترانزیت سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در ادامه این کارگاه آموزشی گفت: با عملیاتی شدن منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، تحولات زیربنایی چشمگیری در حوزه اقتصاد این شهرستان خواهد افتاد.
مختار گرشاسبی افزود: معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده، ورود ماشین آلات خط تولید بدون عوارض گمرکی، امکان خرده فروشی کالا به اتباع خارجی، امکان صادرات بدون عوارض گمرکی و محدود نبودن زمان متروکه شدن کالا از مزایای مناطق ویژه اقتصادی است.
وی تصریح کرد: با فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا زمینه اشتغالزایی دو تا چهار هزار نفر در این منطقه فراهم خواهد شد.
شهرستان بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، از مبادی مهم صادرات و واردات کشور و تردد اتباع خارجی است.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.