معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست عصر پنجشنبه در حاشیه برگزاری اختتامیه این اجلاس به خبرنگار ایرنا گفت: در این جلسات مراحل تدوین متن همکاری های متقابل مقابله با آلودگی نفتی در منطقه به مرحله نهایی رسید و امیدواریم با مطرح شدن این متن در کنفرانس کشورهای عضو، دستور اجرایی شدن آن از سوی کشورها صادر شود.
پروین فرشچی با اشاره به لازم الاجرایی شدن پروتکل مقابله با آلودگی نفتی در خزر در سال گذشته و در بندر آکتائوی کشور قزاقستان افزود : علاوه بر اجرایی شدن پروتکل آکتائو، در خصوص آغاز سایر فعالیت های عمده و مهم در حوزه محیط زیست دریا برای یک سال آینده تصمیم گیری شد .
وی با اشاره به طرح فعالیت های کارگروه منطقه ای ارزیابی و پایش محیط زیست دریایی در این جلسات تصریح کرد: در روز آخر اجلاس و در مرحله نهایی نیز در خصوص متن پروتکل پایش ارزیابی و تبادل اطلاعات بین نمایندگان کشورهای حاضر در این نشست مذاکره و تبادل نظر شد.
فرشچی با اشاره به اهمیت پروتکل آکتائو تاکید کرد: الزامات کنوانسیون و پروتکل ها بارها مطرح شده و بر این اساس باید تبادل اطلاعات در زمینه محیط زیست دریایی بین کشورهای حاشیه خزر و بصورت مداوم انجام شود.
به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست ، اجرای پروتکل آکتائو در راستای افزایش ارتباطات در زمینه اطلاع رسانی در بین کشورهای منطقه در خصوص محیط زیست دریایی بسیار موثر است.
فرشچی با اشاره به بازتاب گسترده این اجلاس در سطح بین الملل یادآور شد: با توجه به حضور نمایندگان کشورهای حاشیه خزر در مانور ملی و منطقه ای جستجو و نجات و مقابله با آلودگی های نفتی در خزر که سه شنبه گذشته در بندرانزلی برگزار شد، به دلیل نوع برگزاری و نحوه مدیریت و نظم این مانور بر اساس استاندارد های جهانی ، بازتاب های زیادی داشت.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای حاشیه خزر به توانایی های ایران در بخش بنادر اعتقاد داشتند اما به چشم خود ندیده بودند.
به گزارش خبرنگار ایرنا نخستین اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران پس از لازم الاجرا شدن آن و با هدف اجرایی شدن پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه ای در مقابله با سوانح آلودگی نفتی با عنوان پروتکل آکتائو و کارگروه پایش و ارزیابی محیط زیست دریایی و همچنین بررسی پیش نویس پروتکل پایش، ارزیابی، دستیابی و تبادل اطلاعات با شعار خزر پاک و ایمن در گرو تعامل منطقه ای ، دوشنبه هفته جاری در محل سالن همایش هتل سفیدکنار بندرانزلی آغاز شده و پس از چهار روز مذاکره و تبادل نظر ، بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) به کار خود پایان داد.
کنوانسیون تهران در راستای مقابله با آلودگی های زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست دریای خزر در سال 2003 میلادی به امضای پنج کشور ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان ، روسیه و ترکمنستان رسیده است.
بندرانزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار: رضا اکبری**انتشاردهنده: کبیری
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.