به گزارش خبرنگار ایرنا امیر مرادی روز چهارشنبه در جلسه شورای پدافند غیر عامل شهرستان آستارا افزود: این شورا در حوزه مدیریت بحران در استان گیلان با همکاری دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد موفق عمل کرده است.
وی با اشاره به اینکه تقویت زیرساخت های بهداشت، آب، برق و گاز ضروری است، اضافه کرد: یکی از مشکلات اساسی آستارا در این حوزه نداشتن طرح تفصیلی جامع شهری است که باید مدیران شهرستان به تهیه آن اقدام کنند.
مرادی با بیان اینکه از ظرفیت های علمی دانشگاه ها در بحث پدافند غیر عامل باید استفاده درستی شود، اظهار کرد: با همکاری سازمان های مردم نهاد و دانشگاه ها اولین همایش پدافند غیر عامل در حوزه دریای خزر را در استان گیلان برگزار کردیم و در آبان ماه نیز اولین همایش کشوری پدافند غیر عامل در حوزه مردم محوری در آستارا برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه 70 درصد انرژی ها در استان گیلان به درستی و در جای خود استفاده نمی شود، افزود: مقاوم سازی بنا، مدیریت پسماند و کاهش مصرف کود شیمیایی و سموم در کشاورزی از مباحثی است که در 10 کارگروه تخصصی شورای پدافند غیر عامل در شهرستان های گیلان پیگیری می شود.
مرادی گفت: با بهره گیری از توان سازمان های مردم نهاد، بحران سنبل آبی در تالاب های استان گیلان به خصوص تالاب عینک مدیریت و برطرف شد.
وی با بیان اینکه یک درصد از اعتبارات دستگاه های دولتی به پدافند غیر عامل اختصاص می یابد، خاطرنشان کرد: با بهره گیری از ظرفیت دستگاه های دولتی می توان باعث تحقق پدافند غیر عامل شد.
فرماندار آستارا نیز در این جلسه گفت: با اجرای پدافند غیرعامل می توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرد یا میزان خسارات و تلفات را کاهش داد.
یونس رنجکش اضافه کرد: رویکرد پدافند غیر عامل فراگیر کردن آموزش به مردم با هدف آگاه سازی آنها از خطرات و تهدیدات طبیعی و غیر طبیعی است.
وی انجام اقدامات پیشگیرانه را در حوزه پدافند غیر عامل ضروری خواند و بیان کرد: اطلس پدافند غیر عامل شهرستان آستارا باید تهیه و فرصت ها و چالش های هر سازمان به همراه راهکاری های پیشنهادی لحاظ شود.
رنجکش ادامه داد: در همایش پدافند غیر عامل با محوریت مردمی در آستارا باید از ظرفیت دانشگاه های این شهرستان استفاده شود.
به هر اقدام غیرمسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌‌ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن شود، پدافند غیرعامل گفته می شود.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.