سرهنگ ایرج محمدخانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت در رابطه با اقدامات پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان‌گیلان در سال 95 اظهار داشت: پلیس  فضای تولید و تبادل اطلاعات تبادل استان‌گیلان در سال 95 اقدامات خود را در دو محور ایجابی و سلبی انجام داده است.

وی با بیان اینکه محور ایجابی صرفاً جهت پیشگیری است گفت: 664 دقیقه مصاحبه رادیو و تلویزیونی، برگزاری 81 کارگاه آموزشی، تولید انیمیشن و کلیپ‌های آموزشی، چاپ بنر و تراکت و توزیع لوح فشرده از دیگر اقدامات پلیس فضای تولیدو تبادل اطلاعات استان‌گیلان در سال 95 است.

محمدخانی افزود: پخش هشدارها و توصیه‌های حوزه فضای مجازی از طریق شبکه استانی، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های سیار و ثابت فضای مجازی، راهاندازی سایت اینترنتی پلیس فتا در راستای آموزش همگانی و جذب و به‌کارگیری همیاران پلیس سایبری به‌منظور کاهش جرایم سایبری در گیلان نیز از اقدامات پلیس فتا در سال 95 است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان‌گیلان با اشاره به اقدامات سلبی پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان‌گیلان در سال 95 ابراز داشت: در سال 95 در مقایسه با سال 94 کشفیات جرایم سایبری 47 درصد رشد و برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی، سرقت و کلاهبرداری رایانه‌ای به ترتیب 42 و 35 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه 82 درصد از مجرمان سایبری دستگیر شده در استان‌گیلان در سال 95 مرد بودند گفت: 18 درصد از مجرمان سایبری دستگیر شده در استان‌گیلان در سال 95 نیز زن بودند که تعداد دستگیری‌ها در مجموع در مقایسه با سال 94،  93 درصد افزایش داشته است و تمامی دستگیرشدگان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

محمدخانی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد فصای مجازی مانند گمنامی و بی‌مرزی بیان داشت: بی‌مرزی و فراوانی کاربران اینترنتی باعث شده تا تمایل مجرمان به استفاده از این فضا برای تحقق اعمال مجرمانه خود در فضای مجازی افزایش یابد.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامیگیلان اظهار داشت: بررسی شیوه و شگرد مجرمان سایبری استان‌گیلان در سال 95 نشان می‌دهد، 57 درصد از مجرمان سایبری برای ارتکاب بزه از برنامه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند که سهم تلگرام از مجموع پیام رسان‌های موبایلی 82 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سهم استفاده از دیگر ابزارهای فضای مجازی برای ارتکاب جرم در سال 95 در استان‌گیلان در استفاده از سایت‌ها و وبلاگ‌ها 17 درصد، سوءاستفاده از اعتماد شاکی 10 درصد، استفاده از مشخصات کارت اصیل 3 درصد و سایر موارد نیز 13 درصد بوده است.

محمدخانی با اشاره به بررسی انگیزه مجرمان سایبری دستگیر شده در استان‌گیلان توسط کارشناسان این حوزه  گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که انگیزه مجرمان برای ارتکاب جرم در حوزه ضداخلاقی 44 درصد، کسب منافع مالی 27 درصد، متفرقه مانند سرگرمی، کنجکاوی و اثبات توانایی‌ها 16 درصد و انتقام جویی  13 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه 68 درصد مجرمان سایبری استان‌گیلان  نوجوان و جوان هستند، افزود: طبق بررسی‌های انجام شده بر روی میانگین سنی متهمان دستگیر شده در سال 95، تا سن 17 سال 4 درصد، 18 تا 25 سال 24 درصد، 26 تا 35 سال 44 درصد، 36 تا 45 سال 17 درصد و 46 سال به بالا 11 درصد میانگین سنی متهمان و مجرمان سایبری در استان‌گیلان است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 620365
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.