به گزارش ایرنا مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان عصر دوشنبه در حاشیه برگزاری این مانور در جمع خبرنگاران اظهار کرد : در راستای افزایش آمادگی برای نجات جان افراد ، اطفاء حریق و همچنین شناخت نقاط قوت و ضعف مجموعه در هنگام بروز حوادث برای کشتی ها در محدوده آب های استان، اقدام به برگزاری این مانور کرده ایم.
حسین چراغی افزود: این مانور با استفاده از 14 فروند شناور ، 2 بالگرد ، 150 تن از نیروهای عملیاتی بنادر و دریانوردی گیلان و تجهیزات پیشرفته مقابله با آلودگی نفتی و امداد و نجات در محدوده حوضچه مجتمع بندری انزلی برگزار شد.
وی تصریح کرد: علاوه بر افزایش آمادگی ، واکنش و همکاری برای مقابله با آلودگی نفتی در دریا و نجات جان افراد در سوانح دریایی ، ارزیابی تجهیزات دریایی و هوایی در منطقه، سنجش میزان توانایی و مهارت پرسنل در اجرای عملیات و کشف نقاط قوت و ضعف آنان از دیگر اهداف برگزاری این مانور است .
چراغی با اشاره به نمایش توان تجهیزاتی ، برنامه ریزی و عملیاتی برای تبدیل بندرانزلی به مرکز جستجو و نجات و مقابله با آلودگی دریایی در خزر با اجرای این مانور یادآور شد : این اداره با برخورداری از شناورهای تندرو، ایمن و مجهز و لایروب های پیشرفته در مواقع لزوم اقدام به برگزاری چنین مانورهایی می کند و در مواردی به حادثه دیدگان کشتی ها و همچنین در موقع بروز آلودگی نفتی، خدمات ارائه کرده است.
وی با اشاره به مشارکت و همکاری منطقه چهارم دریایی ارتش ، هلال احمر، محیط زیست و هوانیروز در انجام این مانور افزود: در این مانور نمایندگان کشورهای آذربایجان، فدراسیون روسیه، ترکمنستان و قزاقستان شرکت کننده در اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران نیز حضور داشتند.
به گزارش ایرنا مانور جستجو و نجات و مقابله با آلودگی های نفتی در خزر یکی از چهار پروتکل کنوانسیون تهران است که برای نخستین بار این مانور در سال 88 در بندرگاه انزلی برگزار و در سال 94 نیز دومین مانور جستجو و نجات و مقابله با آلودگی های نفتی در خزر در این بندرگاه برگزار شده بود.
نخستین اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران پس از لازم الاجرا شدن آن و با هدف اجرایی شدن پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه ای در مقابله با سوانح آلودگی نفتی با عنوان پروتکل آکتائو و کارگروه پایش و ارزیابی محیط زیست دریایی و همچنین بررسی پیش نویس پروتکل پایش، ارزیابی، دستیابی و تبادل اطلاعات با شعار خزر پاک و ایمن در گرو تعامل منطقه ای ، از روز گذشته (یکشنبه) در بندرانزلی آغاز شده و به مدت چهار روز ادامه دارد.
کنوانسیون تهران در راستای مقابله با آلودگی های زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست دریای خزر در سال 2003 میلادی به امضای پنج کشور ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان ، روسیه و ترکمنستان رسیده است.
بندرانزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع شده و بندرگاه آن با قدمت افزون بر 100 سال ، قدیمی ترین و مجهز ترین بندر شمال کشور است .
خبرنگار: رضا اکبری ** انتشاردهنده: کبیری
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.