رضا علیزاده روز دوشنبه با اشاره به رویکرد نشست های علمی و تخصصی در زمینه صنایع دستی گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: اشاعه مباحث علمی و تدوین رویکردهای نوین پژوهشی از تلاش های سال های اخیر است و گیلان در سایه تلاش های هنرمندان صنایع دستی و حمایت های دلسوزانه مسئولان استانی توانسته در تحقق این مهم گام های موثری بردارد.
وی خارج شدن از پوسته فعالیت های تکراری را بخش مهم فعالیت این اداره کل در سال های اخیر دانست و گفت: ایجاد خانه صنایع دستی و برپایی مراکز خلاقیت، دستاوردهای نوینی است که در گیلان به وقوع پیوسته و بر تعالی صنایع دستی و هنرهای سنتی استان افزوده است.
علیزاده با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در سه سال اخیر موفقیت های چشمگیری در عرصه فرهنگ و هنر بومی محلی کسب کرده، توجه به کارآمدی عرضه، نوآوری تولیدات، توجه به علاقمندی مشتریان را در راس اقدامات این اداره کل دانست و بیان کرد: استراتژی اقتصاد مقاومتی با تمام قوا در گیلان اجرا می شود.
علیزاده با اشاره به فروش صنایع دستی و هنرهای سنتی استان در نوروز امسال که نسبت به دوره مشابه سال ماقبل، 70درصد افزایش یافته، اظهار کرد: رقم فروش تولیدات صنایع دستی استان در نوروز 96 ، چهار میلیارد و 650 میلیون تومان بوده است.
وی تنوع ، افزایش کیفیت، تعدد مراکز صنایع دستی ، فعالیت های ترویجی اداره کل و رسانه های گروهی و شناساندن تولیدات صنایع دستی استان در سطح کشور را از دلایل این افزایش چشمگیر ذکر کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خارج شدن از پوسته فعالیت های تکراری را بخش مهم فعالیت این اداره کل در سال های اخیر دانست و گفت: ایجاد خانه صنایع دستی و برپایی مراکز خلاقیت، دستاوردهای نوینی است که در گیلان به وقوع پیوسته و بر تعالی صنایع دستی و هنرهای سنتی استان افزوده است.
علیزاده روستاهای بدون بیکار را از دیگر افتخارات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان دانست که با سرلوحه قرار دادن بندهای اقتصاد مقاومتی توانسته در مسیر بالندگی صنایع دستی و احیای دوباره هنرهای بومی و سنتی استان گام بردارد.
وی با اشاره به نامگذاری سال 96 به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال؛ حوزه صنایع دستی را خطاب اصلی شعار مذکور خواند و افزود: هم افزایی برای بالندگی صنایع دستی و هنرهای سنتی می تواند اثرات مثبتی چون خوداتکایی اقتصادی و نیز رفع معضل بیکاری را به دنبال داشته باشد.
وی برندسازی را یک ضرورت ذکر و اضافه کرد: صنایع دستی نشات گرفته از هویت فرهنگی و تاریخی هر منطقه است، لذا تلاش در جهت حفظ اصالت و سنن هر سرزمین در کنار به روز رسانی هنرهای سنتی زمینه برندسازی را فراهم می آورد.
از 90 رشته صنایع دستی گیلان 71 رشته فعال است و تاکنون شش هزار و 298 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
تاکنون 64 محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و همچنین شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌اند که این خود افتخاری در حوزه فرهنگ و هنر استان است. همچنین چادرشب و گلیم گیلان نشان جغرافیایی کسب کرده و تاکنون هشت استاندارد ملی نیز در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر 21 هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از 80 رشته فعالیت می‌کنند.
خبرنگار: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.