مسعود اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: شیوه حمایت بنیاد از اختراعات اصلاح شده و سعی بر این است که به‌جای پرداخت جوایز مستقیم نقدی، اعتبارات لازم برای تجاری سازی آنها از راه اعطای تسهیلات آسان و کم بهره از سوی "صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری" تامین شود.

رئیس بنیاد نخبگان گیلان تصریح کرد: صاحبان استعداد برتر، سرمایه‌های فکری اجتماع هستند که در صورت پرورش و اثرگذاری در جامعه خود، به مقام نخبگی نائل می‌شوند و از آن به بعد است که رسالت و مسئولیت آنها بیشتر می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه نخبگان به کشوری که به آن‌ها امکان بالندگی و ظهور و بروز اعطا کرده، مدیون هستند و باید بیش از آنکه متوقع باشند، مسئولیت پذیر باشند گفت: معمولا افراد ورزیده‌تر به ماموریت‌های دشوارتر گمارده می‌شوند و نخبگان هم با اتکال به موهبت الهی هوش و استعداد، دارای ورزیدگی فکری برتری هستند که مسئول اجرای امور فراتر از ظرفیت انسان‌های عادی هستند. 

اصفهانی با بیان اینکه ترجیح بر واگذاری برگزاری  جشنواره‌های اختراعات با عنوان "جشنواره‌های رویش" به سایر دستگاه‌ها وسازمان‌ها است ابراز داشت: پرهیز از تصدی‌گری توسط بنیادهای استانی نیز در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار دارد. 

رئیس بنیاد نخبگان گیلان گفت: در جشنواره‌ها، مخترعان، شرکت‌های دانش بنیان، برگزیدگان جشنواره‌های قبلی، پارک‌های علم و فناوری، جهادهای دانشگاهی و دانشگاه‌ها حضور یافته و با ایجاد بخش ویژه تجاری سازی و با دعوت گسترده از صاحبان حرف و صنایع و علاقمندان به سرمایه‌گذاری، تلاش می‌شود زمینه تجاری سازی اختراعات جدید فراهم شود. 

وی با اشاره به اینکه یک فرد مستعد قادر است ضمن حل مشکل، آن را به فرصتی برای تولید ثروت هم برای خود و هم برای سایر افراد تبدیل کند افزود: در این راه گام اول شناسایی مشکل است که از طریق طرح مسئله توسط بخش‌های بهره‌بردار صنعت، کشاورزی، محیط زیست، گردشگری  صورت می‌گیرد.

اصفهانی با بیان اینکه اقدام بعدی، شناسایی راه‌حل‌های علمی و فناورانه است که  ممکن است نیاز به تشکیل تیم و تمرین کار گروهی داشته باشد گفت: این اقدام ابتدا در یک فضا به صورت تمرینی اجرا شده و پس از آن باید در سطح وسیع به صورت عملی اجرا و تجاری شود. 

رئیس بنیاد نخبگان گیلان افزود: هماهنگ با طرحی با عنوان صد در صد (راه‌اندازی صد استارآپ در صد شهر ایران)در سالهای قبل با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استان‌های مختلف از جمله استان گیلان اجرا شد و بنیاد با معرفی تعدادی از صاحبان استعداد برتر تحت پوشش به این قبیل رویدادها، به توانمندسازی آنها کمک کرده و بخشی از هزینه‌های برگزاری را تامین می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه تکمیل زنجیره کسب و کار مبتنی بر علم و فناوری نیاز به راه‌اندازی اجزای دیگری مانند مراکز رشد، شتاب دهنده‌ها و موسسات سرمایه گذاری خطرپذیر دارد گفت: پیگیری و کمک به تاسیس مراکز رشد و موسسات خطرپذیر در دستور کار بنیاد استان گیلان قرار دارد. 

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 619169
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.