ذبیح نیکفر نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در آیین افتتاحیه نخستین باشگاه کوهنوردی شهرستان لاهیجان با نام «باران» با اشاره به اولین صعود کوهنوردی خود به قله دلفک، اظهار داشت: تعداد کمی از دوستان با ما تا انتها همراهی کردند و تا انتهای مسیر آمدند و این تجربه بسیار خوبی برای من بود، رسیدن به مقصد و قله هدف بسیار لذت بخش است.

وی افزود: کوهنوردان بارها سختی ها را به جان خریده و رسیدن به قله اهداف را تمرین می کنند و علاقمندند همگی با هم صعود کنند، در جامعه نیز دوست دارند همه خوشحال بوده و همه از خدمات و ... بهره مند شوند.

نیکفر با اشاره به در پیش بودن انتخابات شوراهای اسلامی، گفت: یک فردی به من گفته بود که «چقدر در نزدیکی انتخابات همگی مهربان می شوند و شور و شاف در شهر زیاد است و سعی می کنند رضایت خاطر مردم را جمع کنند»، باید تلاش کنیم این رفتار ها ادامه داشته باشند و فقط برای دست یافتن به این اهداف کوتاه مدت چند روزه نباشد، باید فکر کنیم همیشه در معرض انتخاب هستیم و مردم مارا زیر نظر دارند.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید رفتار های خوب در میان کاندیدا نهادینه شود و همیشگی باشد، چه کسانی که رای می آورند و چه کسانی که رای نمیاورند، باید سختی اجرای قانون را به جان بخرند و قانون مدار باشند و در نهایت به قله هدفی می رسیم که رستگاری و رفاه جامعه را در پیش خواهد داشت.

نیکفر خاطرنشان کرد: باید فضای توسعه و رفاه را در همه زمینه ها فراهم کنیم، پیش بینی می شود اگر با همین آهنگ رشد جمعیت پیش رویم، ایران در سال ۲۰۵۰ جزو کشور های پیر دنیا قرار خواهد گرفت، هم اکنون گیلان پیرترین استان کشور و پیرترین شهرستان نیز سیاهکل است چرا که امکانات رفاهی و تفریحی لازم و حتی ازدواج در منطقه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: باید برای حضور مردم و جوانان در شهرستان با استفاده از طبیعت خدادادی اطراف ما جاذبه به وجود بیاوریم، طبیعت و کوه های اطراف ما نه تنها برای ورزش و کوهنوردی مناسب هستند بلکه می توان از آن ها برای توسعه گردشگری و منطقه استفاده کرد.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «اولین کوهنورد در اسلام پیامبر اکرم بود»، گفت: حضرت محمد (ص) یک کوهنورد حرفه ای بود که به غار حراء برای عبادت می رفت و یکی از راه های خداشناسی نیز همین است که به کوه ها و طبیعت هایی پناه می بریم که عظمت خداوند را در آن ها می بینیم، باید علاوه بر فتح قله های فیزیکی، قله های انسانیت، اخلاق، پیشرفت و ترقی را نیز فتح کنیم و در انجام کار ها نیز یاد خداوند در متن زندگی ما باشد.

نیکفر در رابطه با مصوبه جدید مجلس در حوزه ورزش، تصریح کرد: در بودجه سال ۱۳۹۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی وزارت ورزش و جوانان تصویب شد و در آمدهایی دیگر نیز از منابع های دیگر توسط دولت به دست می آید که باعث رونق و توسعه ورزش خواهد شد وی افزود: همانطور که مشاهده می کنید از دعای خیر شما عزیزان سالن ورزشی تختی در حال تکمیل شدن است و انشاالله تا پایان سال افتتاح خواهد شد و جوان های ما می توانند از ان استفاده کنند.

-باشگاه-کوهنوردی-باران-لاهیجان-1 نیکفر: سالن ورزشی تختی تا پایان سال افتتاح می شود | وثوقی: در طول تاریخ فقط 300 هزار تومان بودجه دریافت کرده ایم | کیانی: تنهایی این باشگاه را تاسیس کردم -باشگاه-کوهنوردی-باران-لاهیجان-12 نیکفر: سالن ورزشی تختی تا پایان سال افتتاح می شود | وثوقی: در طول تاریخ فقط 300 هزار تومان بودجه دریافت کرده ایم | کیانی: تنهایی این باشگاه را تاسیس کردم -باشگاه-کوهنوردی-باران-لاهیجان-15 نیکفر: سالن ورزشی تختی تا پایان سال افتتاح می شود | وثوقی: در طول تاریخ فقط 300 هزار تومان بودجه دریافت کرده ایم | کیانی: تنهایی این باشگاه را تاسیس کردم

در ادامه نائف وثوقی رییس هیات کوهنوردی لاهیجان ضمن تقدیر از همت کمیل کیانی بابت تاسیس اولین باشگاه رسمی کوهنوردی شهرستان لاهیجان، اظهار داشت: در ورزش کوهنوردی مشکلات چندین برابر رشته های ورزشی دیگر است، حتی این رشته تا چند سال گذشته یک رشته مقام آور و مدال آور نبود و با اضافه شدن شاخه های جدید به این رشته امکان کسب افتخارات و مدال به آن اضافه شد.

وی افزود: با وجود این که بودجه ورزشی هر سال رشد صعودی دارد اما در تاریخ کوهنوردی این شهرستان تنها وجه ای که از سمت دولت به مجموعه کوهنوردی شهرستان واریز شده است مبلغ ۳۰۰ هزار تومان بوده است و تنها امکاناتی که برای این ورزش در لاهیجان هزینه شده، ساخت دیواره سنگ نوردی در دوره ای بوده که فعالیت ما هنوز پر شور نشده بود و متاسفانه علی الرغم پی گیری های بسیار زیاد ما این دیواره به صورت مخروبه و بلا استفاده مانده است وثوقی تاکید کرد: آقای کیانی به عنوان اولین موسس باشگاه کوهنوردی شهرستان، علی الرغم همه هزینه هایی که برای این ورزش و تاسیس باشگاه کرده است در آینده نه چندان دور درگیر مسائلی می شود که نیاز به حمایت مدیران شهری و مسئولین دارد.

رییس هیات کوهنوردی لاهیجان خاطرنشان کرد: همانطور که آقای دکتر نیکفر اشاره کردند کوهستان مکان مقدسی است و البته نه فقط برای مسلمان ها بلکه برای همه ادیان، متاسفانه خانواده و گروه های کوهنوردی درگیر چالش هایی هستند که از بی قانونی به وجود آمده است و هر کسی برداشت های مختلف خود را به دلیل عدم وجود قوانین در این حوزه، به مرحله اجرا در می آورد، هدف ما این است که این جامعه کوهنوردی به مسئولین شناسانده و معرفی شود.

وی تصریح کرد: در ورزش کوهنوردی خانم های بسیار توانمند، فنی و حرفه ای هستند که همان توانایی های آقایان و گاها بیشتر را در صعود ها دارند، متاسفانه به دلیل برخی از مسائلی که به وجود آمده نمی شود این خانم ها را به عنوان گروه ها و تیم های بانوان راهی کوهستان کرد و برای این که امنیت این بانوان تامین شود ما مجبوریم که خانم ها را همراه با آقایان راهی محیط های کوهستانی و طبیعی کنیم و به این دلیل و هزاران دلیل دیگر بحث تفکیک جنسیتی در کوهنوردی منتفی است.

وثوقی اظهار داشت: در تمامی استان ها به جز دو یا سه استان گروه ها و باشگاه های کوهنوردی به صورت مختلط صعود می کنند، متاسفانه در این دو یا سه استان بنا به دلایل و طرز تفکرات مختلف، مدیران و مسئولین اسبق خواستند که این سیستم را تفکیک جنسیتی کنند و متاسفانه در حال حاضر مصوبه ای وجود دارد که در استان ما حضور و صعود جمع کوهنوردان آقا و خانم با هم غیر قانونی شناخته می شود.

رییس هیات کوهنوردی لاهیجان خاطرنشان کرد: در بحث مالی چندین سال است که روی پای خود ایستاده ایم و از جیب خود برای این ورزش هزینه کرده ایم اما امیدواریم مسئولین اینگونه مسائل تفکیک جنسیتی و ... را که برایمان چالش های فراوانی به وجود آورده پی گیر باشند و برایشان چاره اندیشی کنند.

کمیل کیانی مدیر و موسس باشگاه کوهنوردی «باران» ضمن تشکر از دکتر نیکفر نماینده مردم لاهیجان بابت افتتاح دفتر باشگاه، تصریح کرد: قصد ندارم در رابطه با سختی ها و مشکلات ورزش کوهنوردی صحبت کنم، کوهنوردی یکی از رشته هایی است که باعث ایجاد وحدت، دوستی و کار گروهی می شود وقتی که مسیرهای سخت قله ها را طی می کنیم باید با هم متحد شویم تا به مقصد برسیم.

وی افزود: بنده به شخصه و تنهایی این باشگاه را تاسیس کردم و تمامی کار ها و مسئولیت ها را به خاطر علاقه و شوقی که به این ورزش داشتم تنهایی به عهده گرفتم و هیچ گونه کمک و حمایتی از ارگان ها نشد کیانی گفت: انشالله با کمک تمامی دوستان بتوانیم در آینده بیش از پیش این رشته را معرفی کنیم و با حمایت های ارگان ها و ... بتوانیم استعدادیابی کنیم و در این باشگاه شاخه های مختلف کوهنوردی را دایر کنیم.

موسس باشگاه کوهنوردی «باران» اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا ورزش کوهنوردی و ورزش های پایه و همگانی را گسترش دهیم تا سلامت جامعه تضمین شود، در دفتر باشگاه برای همگان باز است باعث خوشحالی است که افراد عضو باشگاه شوند.

جواد نجار تمیزکار نائب رییس شورای شهر لاهیجان نیز در این افتتاحیه، خاطرنشان کرد: در این برهه زمانی حرف زدن بسیار آسان است و وعده دادن ها به راحتی آب خوردن، می دانیم که در برخی ورزش ها می توان درآمد داشت و صرف ارتقا همان ورزش و ... کرد اما در این گونه ورزش های همگانی و گروهی معمولا پول و درآمدی وجود ندارد وی افزود: به طور مثال در فوتبال می توان در آمد کسب کرد و هزینه های ورزش و سایر هزینه ها را پوشش داد اما در ورزشی همچون کوهنوردی فقط هزینه است و بازکردن یک باشگاه کوهنوردی جرات می خواهد.

تمیزکار اضافه کرد: آدم ها و جامعه باید به این نتیجه برسند که می بایست به این گونه ورزش های همگانی که مختص افراد خاصی نیست و همه مردمان می توانند از ان بهره ببرند نیز کمک کرد، نه به ورزش هایی که به آن ها از منابع مختلف کمک می شود و ما نیز برای این که عرض اندامی داشته باشیم باز به این ورزش ها کمک کنیم.

نائب رییس شورای شهر لاهیجان بیان کرد: امیدوارم در شورای آینده، اعضایی که انتخاب خواهند شد در بحث ورزش فقط نگاه های به سوی ورزش های خاص که مخصوص افراد خاصی می باشند و عموم افراد نمی توانند از ان بهره ببرند، داشته باشند، بنده در این دوره شورا بار ها در مسائل ورزشی انتقادات و نظراتی داشتم چرا که برخی ورزش را فقط ورزش هایی خاص می دیدند در حالی که نظر ما این بود که ورزش فقط شامل یک و دو رشته ورزشی حرفه ای خاص نمی شود وی تاکید کرد: حمایت های مجموعه مدیریت شهری می بایست در کنار ورزش های حرفه ای به ورزش هایی که امکان استفاده عموم مردم از ان وجود دارد و حمایت هایی از سوی سایر ارگان ها و ... نمی شود نیز تعلق گیرد.

تمیزکار عنوان کرد: برخی بیان می کنند که شورای شهر ومدیریت شهری فوتبال شهرستان را از بین برد در حالی که اینچنین نمی باشد و ضمن اینکه وظیفه مدیریت شهری نیز فقط حمایت از یک رشته ورزشی نیست بلکه معتقدیم در کنار این ورزش می بایست ورزش های عمومی دیگری نیز وجود داشته باشد، امیدوارم در آینده هر یک از عزیزانی که به شورای شهر تشریف می آورند، این نگاه را داشته باشند.

محمدعلی اخوان فلاحتکار از کوهنوردان و اعضای باشگاه کوهنوردی باران لاهیجان نیز در این مراسم افتتاحیه با بیان اینکه«جامعه ورزشکار از تعادل در سلامت جسم و انطباق آن با ذهن بهره مند است» اظهار داشت: حفظ شاخص پویایی در ورزش های فردی و یا گروهی، هماهنگی روح و جسم را به دنبال خواهد داشت که پیامد آن سازگاری افراد با معضلات زندگی اجتماعی و شخصی، مقابله با کوتاهی اندیشه، منشاء تحول و آراستگی ذهنی، اراده پولادین و شجاعت در تصمیم ،تبدیل شکست به رقابت برای پیروزی ست وی افزود: ذخیره کهنسالی و حرکت همراه طبیعت، آنگونه که در ورزش کوهنوردی میتوان یافت، الفبای قانون سعادت است.

اخوان خاطرنشان کرد: پیشنویس سعادت، سلامت جسم و روان است و تکلیفی است که در راستای اعتلای جسم، بالندگی روح و ذهن را به دنبال خواهد داشت، جامعه سالم، درخت به بار نشسته ای است که میوه های رسیده آن جوانان ورزشکار تنومند با روحیه ای شکیبا و مبارز باشد که رسیدن به قله و هدف را با قدمهای محکمشان پیروزمندانه می طلبند وی تاکید کرد: ورزشکار حقیقی واقف است مسیر هموار و بی سنگلاخ وجود ندارد، ذهن را که از ناهمواری پاک کنیم مسیر قله به نور اراده روشن خواهد شد اخوان گفت: امروز شاهد افتتاح نخستین باشگاه کوهنوردی شهرستان لاهیجان که با همت یکی از جوانان پرتلاش شهرستان اقای کمیل کیانی تاسیس شده هستیم که صمیمانه از ایشان بابت این تلاش و پشتکار ستودنی تقدیر می کنیم، قطعا داشتن جامعه ای سالم منوط به این باور بوده و خواهد بود که به صورت عملی و همه جانبه از جوانان و فعالیت های از این قبیل حمایت کنیم.


46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 619049
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.