علی پرستار روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: فصل خزانه گیری از پانزده فروردین تا نیمه اول اردیبهشت ماه در این شهرستان انجام می شود و شالیزاری هایی که از طریق رودخانه های فصلی و دائمی آبیاری می شوند ، زودتر از اراضی که از کانال های سد سفیدرود آب می خورند، خزانه گیری می شوند.
وی اظهارداشت: در شهرستان سیاهکل چهار هزار و 430 هکتار اراضی شالیزاری وجود دارد که آبیاری نیمی از این اراضی از طریق شبکه آبیاری مدرن (سدسفیدرود) و بقیه از طریق رودخانه های فصلی و دائمی انجام می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره جهادکشاورزی سیاهکل خاطرنشان کرد : تاکنون حدود 72 درصد از اراضی شالیزاری شهرستان که بالغ بر سه هزار و 200 هکتار است شخم اول زده شده است.
پرستار گفت: در سال 96 حدود هفت هزار و 200 کیلوگرم بذر برنج رقم هاشمی اصلاح شده در بین کشاورزان شهرستان به عنوان بذرگواهی شده توزیع شده است تا کشاورزان در سال های آینده بتوانند از آن بذرگیری کرده و استفاده نمایند.
وی افزود: در فصل زراعی گذشته( در سال 95 )، 17 هزار تن شلتوک در کشت اول و حدود 930 تن راتون یعنی کشت دوم برنج در این شهرستان برداشت شد که ارزش اقتصادی آن یک هزار و 350 میلیارد ریال است که حدود 60 تا 65 درصد از این مقدار شلتوک برنج است.
وی ادامه داد: در شهرستان سیاهکل از سوی جهاد کشاورزی فقط بذر هاشمی اصلاح شده به همراه بذر گیلانه توزیع شده است که بذر گیلانه بطور آزمایشی در اراضی بسیار کم کشت شده تا نتیجه ی آن ارزیابی شود .
معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره جهادکشاورزی شهرستان سیاهکل گفت: 85 درصد از کشاورزان شهرستان سیاهکل بذر رقم هاشمی کشت می کنند که به مرور زمان کوچک و ریزتر می شود اما بذر گواهی شده ای که امسال جهاد کشاورزی توزیع کرده است نسل اول برنج هاشمی است و این بذر می تواند سال ها سردانه های درشت تری بدهد.
وی اضافه کرد: در بقیه 15 درصد اراضی کشاورزی این شهرستان بذرهای رقم علی کاظمی ، جمشید جو ، انواع صدری و بینام کشت می شوند.
وی تصریح کرد: شالیزارهایی که از طریق کانال سدسفیدرود آبیاری می شوند چون آب پشت سد سفیدرود املاح معدنی بیشتری باخود دارد محصولشان با کیفیت تر است .
فصل شالیکاری در استان گیلان با نشاء کاری از نیمه اردیبهشت هر سال شروع و با برداشت محصول در مهر ماه خاتمه می یابد.
خبرنگار: لیدا حاجی پور ** انتلشار : نصراله ابراهیمی
6029/1395/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.