سید علی موسوی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا در تالش گفت: این خزانه برنج از نوع هاشمی توسط منصور شریفی از کشاورزان فعال تالش برای کشت در پنج هکتار شالیزار ایجاد شده است.
وی افزود: خزانه برنج قطعه زمین کوچک و محصوری است که در داخل شالیزار یا در خارج از مزرعه برای آماده سازی بذر برنج تعیین می شود و بعد از گذشت حدود دو تا سه هفته، بذرهای جوانه زده آماده نشاء می شوند.
وی اظهار کرد: به منظور بهره وری بیشتر شالیزارها و سایر اراضی کشاورزی تالش، در سال گذشته 22 دوره آموزش کشاورزان و بهره برداران در این شهرستان برگزار شد و تعداد یکهزار و 529 بهره بردار که 550 نفر روز آنها زن و 979 نفر روز آنها مرد بودند با طی دوره گواهینامه مهارت دریافت کردند.
موسوی بیان کرد: استقبال بهره برداران از این دوره ها و صدور گواهینامه مهارت به آنها در سال 95 نسبت به سال های قبل، 54 درصد افزایش داشته است.
او ادامه داد: این دوره ها در زمینه های پرورش قارچ دکمه ای، زنبور عسل، دام سبک و سنگین، طیور بومی، تولید محصولات ارگانیک، گل و گیاه زینتی، درختان و درختچه های زینتی، احداث باغ مرکبات و هرس باغ کیوی بود و برای استمرار دوره ها در سال 96 تلاش می شود.
شهرستان تالش با بیش از 190 هزار نفر جمعیت در 110 کیلومتری غرب استان گیلان، حدود 16 هزار هکتار شالیزار و 37 هزار نفر بهره بردار کشاورزی دارد.

***
مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه گفت: عملیات شخم اولیه در 65 درصد از اراضی زیر کشت برنج این شهرستان از سوی کشاورزان انجام شده است.
محمد باقر قاسم پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه انجام شخم اولیه از اوایل دیماه سال گذشته در 23 هزار و 570 هکتار از اراضی شالیکاری این شهرستان آغاز شده ، تصریح کرد: شخم اولیه تا اوایل اردیبهشت ماه امسال در اراضی منطقه ادامه خواهد داشت.
وی روند اجرای عملیات شخم اولیه در اراضی شهرستان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: همچنین از پنجم فروردین ماه امسال ، عملیات خزانه گیری در اراضی زیر کشت برنج منطقه نیز آغاز شده است.
وی اظهار داشت: توسعه بخش مکانیزاسیون کشاورزی در منطقه موجب شده تا کشاورزان به نحو مطلوبتری عملیات شخم اولیه را به انجام برسانند.
قاسمپور در ادامه توجه به توسعه بخش مکانیزاسیون برنج را از سیاستهای مهم دولت عنوان کرد و گفت: در دولت یازدهم در این خصوص گامهای موثری از سوی جهاد کشاورزی برداشته شده که این روند بهبود وضعیت کشاورزی را به همراه داشته است.
وی با اشاره به جذب و پرداخت 34 میلیارد ریال از تسهیلات توسعه بخش مکانیزاسیون کشاورزی در این شهرستان اظهار داشت : این میزان تسهیلات از ابتدای سال گذشته تاکنون به 218 نفر از کشاورزان و متقاضیان واجد شرایط منطقه به منظور خرید ماشین آلاتی چون تراکتور ، تیلر ، دستگاه کمباین و ماشین نشاء کار پرداخت شده است.
شهرستان آستانه اشرفیه با 2 بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای 105 روستا در شرق استان گیلان قرار دارد.
این شهرستان با داشتن حدود 30 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی چون برنج ، بادام زمینی ، انواع صیفی جات و محصولات باغی یکی از قطبهای مهم کشاورزی گیلان به شمار می رود.
خبرنگاران : سید محمدی ،رنجکش ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7287 /7106 / 7124/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.