با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی گیلان در مجتمع خاتم‌الانبیا (ص) رشت آغاز به‌کار کرد.

به گزارش ایلنا از رشت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان پیش از ظهر امروز در آیین گشایش کنگره تاریخ معماری و شهرسازی گیلان  با اشاره به اینکه گیلان بین رشته کوه‌های البرز و تالش در شمال ایران قرار گرفته است اظهار کرد: گیلان به حوزه جغرافیایی جنوب دریای کاسپین تعلق دارد و با استان‌های اردبیل در غرب، مازندران در شرق، زنجان و قزوین در جنوب و کشور جمهوری آذربایجان در شمال هم‌مرز و همسایه است.

رضا علیزاده افزود: گیلان سرزمینی پر از حیات و نشاط بوده و از طبیعت سحرانگیز آن نشأت گرفته و الهام‌بخش آرامش و نیروبخش اندیشه و خلاقیت است بنابراین خلاقیتی که از گذشته به زیبایی در شهر و معماری این استان ظهور و بروز یافته، نیازمند حرمت‌داری و پاسداری است.

وی گیلان را سرزمین جنگل و باران، برنج و نوغان، بستر رودهای خروشان و پهنه رویش بنفشه‌ها، پامچال‌ها، نیلوفرهای آبی، زیستگاه قوها و مرغابی‌ها و هزاران گیاه چشم‌نواز و زیبایی‌های بی‌شمار دیگر توصیف کرد و افزود: گیلان سرزمینی است که جلگه‌، دریا و کوهستان روی درهم می‌سایند و شب و روز امواج خروشان دریا بر ساحل و ماسه‌زارهای آن بوسه می‌زند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان با مشارکت مراکز آموزشی و پژوهشی استانی و ملی برگزار شده است، تصریح کرد: آشنایی بیشتر دانش‌پژوهان و مردم از ارزش‌های معمارانه و شهرسازانه گیلان و استفاده از تجربه اندیشه‌ها، بازخوانی و نقد دستاوردهای پژوهشی به منظور بسترسازی برای شهر و روستایی پایدار از اهداف بنیادی برگزاری کنگره مذکور در استان است.

علیزاده به محورهای چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی گیلان اشاره کرد و گفت: حوزه‌های فرهنگی، طبیعی، شهرها و روستاهای تاریخی، منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی باستان‌شناسی، معماری و شهرسازی میراث معماری و شهرسازی مدرن، میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس، راه‌های فرهنگی و عناصر وابسته از محورهای کنگره مذکور در استان است.

چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی گیلان امروز  در مجتمع خاتم‌الانبیا (ص) رشت آغاز به‌کار کرد و تا 18 فروردین‌ماه جاری ادامه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.