آنگاه که از کنار استیل به روستاهای اطراف آن نظیر نقاشی های استاد فرشچیان مجذوب می شوی، ناگاه با بلند شدن دودی از خانه ای به واقعی بودن آنچه در آن خیره شده ای، پی می بری؛ این کرشمه کوهسار و جنگل با صمیمیت مردم با صفای آستارا در آینه استیل دو چندان می شود و همچون خواب نوشین صبحگاهان، رهگذران را از سفر باز می دارد.
عمق متوسط استیل یک متر است و آب آن از چشمه های درون تالاب، نزولات جوی و نهرهای جاری کوهستان اسپیناس تامین می شود و به عنوان زیستگاه طبیعی ماهی ها، اردک ها و زایشگاه پرندگان مهاجر از نمادهای گردشگری شهرستان آستارا و مناطق نمونه گردشگری استان گیلان محسوب می شود.
تالاب استیل آستارا با 138 هکتار وسعت در هفت کیلومتری شهر آستارا، مأمن جوجه آوری بیش از چهار هزار و 500 قطعه پرنده باکلان کوچک و اگرت است و از مهم ترین قطب های گردشگری و نخستین ایستگاه فرود پرندگان مهاجر در پاییز و زمستان است.
هرچند جابجایی آب و توسکاهای شناور در استیل برای ساکنان اطرافش عادی شده اما برخی از گردشگران در حاشیه این تالاب زیبا چادر می زنند تا حرکت رازآلود توسکاها را به تماشا بنشینند و لحظه هایی نایاب این تالاب را تجربه کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا می گوید: شهرت تالاب استیل از عوامل جذب گردشگر به این شهرستان است اما با افزایش شمار بازدیدکنندگان از این موهبت طبیعی به خصوص در تعطیلات نوروزی و فصل تابستان، حجم زباله های رها شده در اطراف آن نیز افزایش می یابد و این امر زیبنده طبیعت زیبای این تالاب نیست.
محمدرضا روشنی ادامه می دهد: تخلیه پسماند کارگاه های بسته بندی محصولات کشاورزی، شستسوی ماشین و ریخته شدن روغن و گازوئیل در حاشیه استیل نیز از عوامل آلوده کننده طبیعت آن است اما با توجه به تعبیه سطل های زباله اطراف استیل، محیط بانان آستارا برابر قانون با آلوده کنندگان طبیعت این تالاب برخورد می کنند.
وی بیان می کند: اطراف تالاب استیل بارها توسط ماموران محیط زیست، نیروهای مردمی و علاقمندان به طبیعت از زباله پاک شده اما رهاسازی آشغال در محیط آن توسط برخی از گردشگران همچنان مشاهده می شود و امیدواریم با افزایش تشکل های مردم نهاد و فرهنگ سازی بیشتر، پیکر این تالاب زیبا از خدشه زباله مصون بماند.
چشم طمع برخی افراد سودجو نیز از عوامل دخیل در طبیعت تالاب استیل است و به گفته سرخوش کرم زاده رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا، در سال گذشته 50 هزار مترمربع از اراضی ملی حاشیه این تالاب با پیگیری حقوقی از دست متصرفان منابع ملی آزاد شده است.
هرچند بازار ساحلی آستارا با بیش از یک هزار و 500 غرفه، نخستین مقصد مسافران و گردشگران این شهرستان محسوب می شود اما کمتر کسی است که به آستارا سفر کند و به تماشای استیل وقت نگذارد.
توحید مهدوی که از اردبیل برای تماشای استیل به آستارا آمده، معتقد است که امکانات استراحت و اقامت موقت در اطراف این تالاب کم است و باید به منظور پاک ماندن طبیعت آن و به تناسب شمار بازدیدکنندگانش افزایش یابد.
وی می گوید: بهتر است نیمکت های متعددی در حاشیه استیل تعبیه شود و بر تعداد سطل های آشغال کنار آن افزوده شود تا رهگذران و گردشگران، علاوه بر راحتی در بازدید از این منظره طبیعی، از رهاکردن زباله در محیط آن خودداری کنند.
تالاب استیل به عنوان زیستگاه 61 گونه پرنده زمستان گذران و میزبان پرندگان مهاجر، در آستانه نوروز از صدای قایق های موتوری نیز رنج می برد و پرندگان سفید بال قشنگی که در جزیره های رویایی آن خلوت می گزینند، ناگاه با غرش قایق های موتوری احساس ناامنی کرده و به پرواز در می آیند و آرامش استیل به هم می ریزد.
سرپرست خانواده ای که در کنار استیل برای ساعتی اتراق کرده اند، می گوید: قدر نعمت تا زمانی که از دست نرفته، شناخته نمی شود و باید از هر فرصتی برای صیانت از تالاب ها و دریاچه های زنده کشور استفاده شود.
اکبر محمدی ادامه می دهد: آرامشی که از طبیعت حاصل می شود، درمان آلام بشر است و در مقابل گستره زندگی ماشینی باید از منابع و مناظر طبیعی با تمام توان محافظت کنیم و پاکیزگی آن را رسالت همگانی بدانیم.
اکنون که استیل زیبا آغوش خود را بر میهمانان آستارا گشوده و با نغمه پرندگان مهاجرش به بازدید کنندگان خوش آمد می گوید، بهتر است رخسار تماشایی آن را با لکه زباله مخدوش نکنیم تا همه ساله برای من و شما لبخند بزند و آرامش خاص خود را به روح و روان ما ارزانی بدارد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان، هر ساله با میزبانی چند میلیون مسافر و تردد حدود 800 هزار گردشگر داخلی و خارجی از مرز آن به عنوان یکی از 20 شهر گردشگرپذیر کشور محسوب می شود.
گزارش از عیسی پاشاپور ** انتشاردهنده: کبیری
7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.