سفر آن زمان آغاز می شود که اندیشه اش در ذهن نمایان شود و آنان که از ذوق سفر سرشارند، نیک می دانند که گیلان، سفرنامه ایست بی منتهی ... کارسختی نیست فقط باید کوله را جمع کرد، به روی دوش انداخت و به راه افتاد، زد به جاده های خوب ... اما این بار در کنار جنگل و دشت زاران و چشمه سارها و رودها دعوت می شوید به روستای دستک بندرکیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه واقع در شرق استان گیلان.
گردشگری روستایی، امروزه یکی از مردمی ترین اشکال گردشگری است وعبارت است از فعالیت ها و گونه های مختلف گردشگری در محیط های مختلف روستایی و پیرامون آنها که دربردارنده آثار مثبت / منفی برای محیط زیست روستا ، انسان و طبیعت است.
خوشمزه ترین جاذبه گردشگری گیلان غذاهای محلی است که طعم طبیعت در درونش رسوخ کرده و باقلاقاتوق، ساده ترین و خوشمزه ترین ابداعات آشپزی این خطه سرسبز است و بس و دیگر نمی گوییم از مطنجن مرغابی (مرغابی،رب انار ،مغز گردو و ...) ، شیرین قرمه و ...
اما دستک مکانی که هیچکس بی چهره بشاش از سالن های غذاخوری اش بیرون نخواهد رفت و بوی تند ماهی همه جا را پر کرده و تا دل سیب زمینی های سرخ شده نیز نشسته است.
و به گفته نجف دریابندری - نویسنده و مترجم و برآورنده کتاب مستطاب آشپزی - کسانی که در کنار دریا مزه ماهی تازه صید شده را چشیده باشند، تفاوت را با طعم ماهی های پیشین که مزه کرده اند، خوب می فهمند.
و این را مردی می گفت که خود صیاد است و رستوران داری در دستک و دریابندری را نیز خوب می شناخت و با لبخند می گوید: گاه ماهی ها که از گردش جمعی شبانه بازمی گردند، سفره سپید صیادان را پر نشاط می کنند و خود طربناک می شوند.
دستک، با طعم خوش ماهی های تازه شمال و جاده ای سرشار از جنگل و ساحل، سهم شهرستان آستانه اشرفیه در 27 کیلومتری شرق گیلان است و تالاب بندر کیاشهرش، جاذبه ای سرآمد در این شهرستان محسوب می شود.
بارگاه سید جلال الدین اشرف برادر گرامی امام رضا(ع) ، آرامگاه استاد دکتر محمد معین، مناطق ساحلی بوجاق و عسگر آباد و روستای انبارسر از دیگر گیرایی های بسیار این شهرستان است.
شهرستان آستانه اشرفیه با دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر، در 35 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.