مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: خانه تاریخی درزی ماسوله که هم اکنون به موزه میراث فرهنگی تبدیل شده، طی سال های گذشته توسط سازمان میراث فرهنگی تملک و پس از مرمت به موزه میراث فرهنگی تبدیل شده است.
رضا علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پایگاه میراث فرهنگی ماسوله برای راه اندازی و چیدمان این موزه از اموال فرهنگی مهران اشراقی - مجموعه دار اموال فرهنگی - بهره گرفته است.
وی ادامه داد: اموال فرهنگی مرتبط با نهضت جنگل و همچنین اشیاء مردم شناسی زینت بخش این موزه شده است.
علیزاده اظهار کرد: فارغ از هزینه های تملک و مرمت های سازه ای، طی دو سال گذشته از محل اعتبارات ملی حدود 250 میلیون ریال برای مرمت و تجهیز موزه میراث فرهنگی ماسوله هزینه شده است..
وی خاطرنشان کرد: کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم ایران) سال گذشته مجموعه موزه های پایگاه میراث فرهنگی ماسوله را در ردیف موزه های برتر ایران قرار داد.
به گفته علیزاده، گیلان با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های طبیعی، تاریخی و فرهنگی می تواند به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور تلقی شود؛ شاید در سال هایی نه چندان دور گردشگری تنها در دریا و جنگل این سرزمین خلاصه می شد اما امروز در راستای توسعه و رونق صنعت گردشگری، توانمندی های بسیاری در این حوزه برای استان تعریف شده که موزه ها می تواند بعدی از آن باشد.
موزه عون بن علی (ع)، خانه موزه شوکتی، موزه حیات وحش و موزه میراث فرهنگی چهار موزه دایر در شهر تاریخی ماسوله هستند.
11 موزه در گیلان فعال است که گنجینه رشت، موزه میراث روستایی گیلان، موزه فومن و موزه تاریخ چای ایران (لاهیجان) از جمله موزه های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.
شهرک تاریخی ماسوله دارای 350 خانه تاریخی با قدمتی 800 تا هزار ساله است که در سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در حال آماده سازی برای ثبت جهانی است.
این شهرک تاریخی و منحصربفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است.
ماسوله در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در 62 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.