تالاب امیرکلایه لاهیجان ، تنها تالابی که از آلودگی های جلگه گیلان مصون مانده است و چون آیینه ای روشن و شفاف بیانگر گذشته تالاب ها و آب بندان های این خطه سبز است.
تالابی که حیات و زندگی در آن جاری است ، انواع زیست مندانی چون پرندگان تا خزندگان، آبزیان و گیاهان از این بستر خدادادی بهره می برند ، چقدر خوب است که این یکی را از آلودگی ها و تصرفات حفظ کنیم و این زلالی و شفافی ها را به آیندگان بسپاریم !
آری تالاب امیرکلایه لاهیجان در بین مهمترین تالاب های ملی و بین المللی گیلان نظیر تالاب انزلی ، پارک ملی بوجاق و تالاب استیل آستارا از وضعیت مناسب تری برخوردار است.
این تالاب از انواع آلاینده ها و فاضلاب خانگی ؛ صنعتی و کشاورزی که سال هاست حیات آب های شیرین استان گیلان را مورد تهدید قرار داده دور مانده است.
برخلاف تالاب انزلی که با واقع شدن در حاشیه چند شهر پرجمعیت به منبع ای از فاضلاب شهرهای انزلی ، صومعه سرا، رشت و خمام تبدیل شده ولی تالاب امیرکلایه به دلیل دوری از شهرها و تامین آب آن از باران و چشمه های جوشان درونی درحال حاضر به عنوان تمیزترین تالاب استان گیلان شناخته می شود.
علاوه بر پرندگان که زندگی و حیات را در این تالاب آواز می دهند ، نیلوفر سفید، لاله تالابی در فصل بهار زیبایی های این تالاب را دوچندان می کنند و با آواز خوش پرندگان بومی و مهاجر تالاب مژده از بوی خوش بهار در این سوی خزر می دهند.
به گفته محیط بانان، عمق آب این تالاب در تابستان دومتر و در زمستان به چهار متر در نوسان است و آنان مهمترین تهدید این تالاب را شکارچیانی می دانند که بدنبال شکار پرندگان این تالاب هستند.
کارشناسان و محیط بانان این تالاب می گویند:تصرفات اراضی حاشیه تالاب ، ورود آب های کشاورزی و زهکشی و هدایت آبها سطحی و ورود آب مزارع کشاورزی از طریق زهکشی ها و ورود سموم کشاورزی از طریق زهکشی آب های مزارع حاشیه به این تالاب و برداشت آب تالاب برای کشاورزی در فصل زراعت برنج از جمله تهدیدهای این تالاب محسوب می شوند.
دوری از شهرها و عدم ورود فاضلاب ها از دلایل شفافیت این تالاب بشمار می رود زیرا نزدیکترین شهر به این تالاب دستک است که در 12کیلومتری آن و بزرگترین آن کیاشهر است که در 30 کیلومتری آن قرار دارد و مناطق جمعیتی چاف و چمخاله لنگرود نیز در 15کیلومتری آن قرار دارند.
شکارچیان یکی از تهدیدهای این تالاب هستند اما ماموران محیط زیست این تالاب به دلیل عشق و علاقه و بومی بودن برای دفاع از این تالاب از جان مایه می گذارند.
یکی از این ماموران محیط بانی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان که به عنوان راننده قایق ما را برای تهیه گزارش تا نزدیکی های مناطق حفاظت شده آن برد خاطرات زیادی از مخاطرات کارش نقل کرد .
محیط بانی که از تلاش های شبانه روزی و تعقیب و گریز شکارچیان تفنگ بدست حکایت ها دارد و می گوید: بارها از سوی افراد شکارچی و تفنگ بدست تهدید شده و حتی خواسته اند او را مورد اصابت گلوله قرار دهند ولی توانسته است جانش را نجات دهد.
همچنین این تالاب با حفاظت خوب از سوی ماموران محیط زیست و احساس مسوولیت روستاییان اطراف به محیطی امن برای اکثر پرندگان محسوب می شود به گونه ای که بسیاری از مردم پرندگان اسیر و نجات یافته را به این تالاب می آورند و برای ادامه حیات به دست ماموران این تالاب می سپارند.
رییس اداره محیط زیست شهرستان لاهیجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان یکی از تالاب های شاخص سواحل جنوبی دریای خزر است و این تالاب با اینکه در نزدیکی های دریای خزر قرار دارد ولی از آبی شیرین برخوردار است درحالی که آب بقیه تالاب های سواحل حنوبی دریای خزر نیمه شیرین و یا نیمه شور هستند.
علی امیری افزود:آب این تالاب از طریق جوشش چشمه های داخل تامین می شود و این موضوع موجب شده است که از آلودگی های محیط اطراف مصون بماند.
فرمانده نگهبانی تالاب امیر کلایه لاهیجان نیز در این باره می گوید:شرایط محیط زیست این تالاب با معیارهای پرندگان، گیاهان و آبزیان ارزیابی می شود.
رحمان پورحسین افزود: 136گونه پرنده از جمله پرندگانی چون انواع اردک ها، باکلار کوچک و بزرگ ، سرحنایی ، چنگر برای زمستان گذرانی به این تالاب مهاجرت می کنند.
وی خاطرنشان کرد:105 گونه گیاهی شامل لاله تالابی ، نیلوفر آبی ، تیرکمان آبی و انواع گیاهان آب دوست در آن وجود دارند و این تالاب زیستگاه 15گونه و زیرگونه ماهی نظیر کپور معمولی ، لای ماهی ، سوف حاجی طرخان، اردک ماهی است.
به گفته وی در زمستان حدود دو درصد پرندگان مهاجری که برای زمستان گذرانی به شمال می آیند وارد این تالاب می شوند که در سال جاری این تالاب میزبان 20هزار پرنده مهاجر بود.
پورحسین می گوید: تالاب ها و آب بندان های زیادی در گیلان وجود دارند که نیاز به مدیریت و حمایت وزارت نیرو دارند.
وی می گوید : اطراف این تالاب کارخانه ای وجود ندارد و ایجاد هر نوع تاسیسات در اطراف این تالاب نیز ممنوع شده است .
وی خاطرنشان کرد: چون این تالاب به عنوان زیستگاه حیات وحش تعریف شده است فعلا بازدید برای عموم در آن دیده نشده است ولی در برنامه های بعدی آن گردشگری منظور شده است که در آینده با ایجاد زیرساخت های لازم طرح استفاده گردشگران نیز در آن عملی خواهد شد که این کار همکاری ارگان ها و سازمان های مختلفی را طلب می کند.
تالاب بین المللی امیر کلایه با یک هزارو 230هکتار وسعت از جمله تالاب های حفاظت شده استان گیلان محسوب می شود که در فاصله 36 کیلومتری شمال شرق لاهیجان و در یک کیلومتری دریای خزر واقع شده است و از تالاب های منحصر به فرد در گیلان بشمار می رود.
این تالاب در سال 1354در کنوانسیون معروف زیست محیطی رامسر به تالاب بین المللی ارتقا یافت و به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت قرار گرفت.
خبرنگار: فرهاد نظرپور ** انتشار : نصراله ابراهیمی
6029/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.