محمد رضا روشنی روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: تعدادی از صیادان با سدهای کلهام در رودخانه های خواجه کری و ویرمونی آستارا اقدام به صید غیر مجاز ماهی می کردند که نسبت به تخریب و جمع آوری این سد ها اقدام شد.
وی افزود: عملیات پاکسازی رودخانه از سدهای کلهام با حکم مقام قضایی و با مشارکت ماموران یگان حفاظت محیط زیست آستارا اجرا شد و متخلفان در صورت استفاده مجدد از سدها، به مقام قضایی معرفی خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه جمع آوری دام ها و سدهای غیرمجاز از رودخانه تا پایان فصل تخم ریزی ماهیان به صورت جدی ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: این اقدام صیادان در فصل تخم ریزی ماهیان، از نظر زیست محیطی نادرست است و باعث کاهش زادآوری می شود.
سد کلهام با چوب یا نی ساخته می شود و در انتهای آن قفسی تعبیه شده که صیادان غیرمجاز آن را در بستر رودخانه قرار می دهند و ماهی ها هنگام مهاجرت به بالادست رودخانه در آن گرفتار می شوند.
فصل تخم ریزی ماهیان از اوایل اسفندماه آغاز و تا خردادماه هر سال ادامه دارد و ماهیان مولد یا رودکوچ، برای تخم ریزی از دریا به رودخانه ها ( از آب های شور به آب های شیرین) مهاجرت می کنند.
شهرستان آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان قرار دارد و دارای 18 و نیم کیلومتر نوار ساحلی و پنج رشته رودخانه اصلی است.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7105 / 7124
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.