به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، مگر می شود حرف از هنر خوشنویسی در آستارا زد و از میرزا جبار بشرویه و کریم صمد زاده یادی نکرد.
مگر می شود حرف از هنر خوشنویسی در آستارا زد و از هنرنمایی های زیبای استاد صمد زاده بر روی کتیبه های مساجد ایران و جمهوری آذربایجان یاد نکرد.
خوشنویسی در آستارا در حال حاضر به واسطه تلاش های استادان مجرب این عرصه روزهای طلایی را طی می کند و سال به سال بر تعداد هنرمندان ممتاز و فوق ممتاز این رشته در این شهرستان افزوده می شود.
مسئول انجمن خوشنویسان آستارا در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر حدود 50 نفر عضو انجمن خوشنویسی این شهرستان هستند و اغلب این هنرمندان موفق به کسب درجه های عالی، ممتاز و فوق ممتاز شده اند.
رامین پیری افزود: در روزهای گذشته فرامرز فکری، محسن جعفری و وحید سیگاری سه نفر از خوشنویسان آستارایی با کسب نمره قبولی در آزمون فوق ممتاز، موفق به کسب گواهی مورد نظر از انجمن خوشنویسان ایران شدند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در شهرستان آستارا، 19 هنرمند دارای درجه ممتاز و پنج هنرمند دارای درجه فوق ممتاز خوشنویسی هستند.
کریم صمد زاده مولف کتاب بشقاب نگاره ها و استاد فوق ممتاز خوشنویسی آستارا نیز در ادامه خاطرنشان کرد: در طول 30 سالی که بنده مسئولیت انجمن خوشنویسی آستارا را بر عهده داشتم، شاگردان زیادی را در این رشته تربیت کرده ام و تعدادی از آنها در حال حاضر در کرسی استادی مشغول تدریس به هنرجویان هستند.
وی ادامه داد: افتخار می کنم که شاگردان دیروز من، به کسب درجه فوق ممتاز خوشنویسی موفق شده اند و این هنر اصیل ایرانی اسلامی توانسته است به رشد چشمگیری در این شهرستان برسد.
وی با بیان اینکه مدرسه تاریخی حکیم نظامی آئینه تمام نمای فرهنگ و هنر شهرستان آستاراست، تصریح کرد: از هنرمندان پیشکسوت آستارایی و خانواده های آنها خواستاریم تا آثار خوشنویسی مربوط به دوره های گذشته خود را به متولیان موزه فرهنگ و آموزش حکیم نظامی تحویل دهند تا آرشیو مستند فرهنگ این شهرستان در قالب موزه یاد شده تکمیل شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا تصریح کرد: انجمن خوشنویسان آستارا حدود 30 سال پیش با مسئولیت کریم صمد زاده کار خود را در این شهرستان آغاز کرد و در حال حاضر جزو انجمن های هنری پیشرو و فعال استان گیلان است.
ابوطالب جوان افزود: تاکنون دو کتاب فاخر در عرصه خوشنویسی در شهرستان آستارا توسط کریم صمد زاده و زنده یاد هوشنگ باغچه سرایی منتشر شده است و این ظرفیت و قابلیت در سایر هنرمندان رشته خوشنویسی آستارا به منظور چاپ آثارشان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه سالیانه به صورت میانگین پنج نمایشگاه انفرادی و گروهی با مشارکت هنرمندان خوشنویسی آستارا در اداره ارشاد این شهرستان دایر می شود، خاطرنشان کرد: تقویت هنر خوشنویسی در سطوح مختلف ضروری است و مدارس می توانند بهترین بستر ترویج این هنر اصیل ایرانی اسلامی باشد.
وی با اشاره به اینکه مدارس در کشف و پرورش استعدادهای هنری می توانند نقش خوبی ایفا کنند، ادامه داد: متاسفانه زنگ های هنر در مدارس جدی گرفته نمی شود و این امر باعث فراموشی بسیاری از استعدادهای هنری شده است.
آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده است و 400 هنرمند در هفت انجمن هنری این شهرستان فعالیت می کنند.
گزارش: یوسف هدایتی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7105 / 7124/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.