با توجه به سابقه حوادث طبیعی نظیر زلزله، سیل و برف در گیلان و اتکای محور ارتباطی شمال کشور به چند پل در گذر از شهرها، امکان فرونشست یک پل و قطع کامل مسیر در بلایای طبیعی وجود دارد و از هم اکنون باید برای پیشگیری از آن، تدابیر لازم اندیشیده شود.
شهرهای لوندویل، خطبه سرا، حویق، لیسار و هشتپر و برخی از آبادی های محور ارتباطی استان های اردبیل و گیلان از جاده کمربندی و راه دوم برای گذر اضطراری در مواقع بحرانی برخوردار نیستند و از منظر پدافند غیرعامل نیز، تامین راه دسترسی ثانوی برای جلوگیری از اختلال تردد، ترافیک شدید و مشکلات پیش بینی نشده آن ضرورت دارد.
در پاییز امسال به علت شدت بارندگی و طغیان رودخانه کرگانرود تالش، پل آب نمای مرکز این شهرستان به عنوان بخشی مهمی از محور آستارا - رشت برای ساعتی مسدود شد و ترافیک خودروهای سنگین و سبک مشکلاتی برای مردم و مسئولان ایجاد کرد و چند واحد مسکونی مستقر در حاشیه پل نیز در معرض تخریب قرار گرفت.
با وجود اینکه قطع تردد در پل آب نمای تالش به منزله انسداد راه آستارا - تالش و حتی فراتر از آن، اختلال ارتباط جاده ای استان های اردبیل و گیلان محسوب می شود، برای ساخت جاده کمربندی در تالش جهت گذر ایمن خودروها در مواقع اضطراری نظیر سیل، همه مسئولان هم رای نیستند و برخی احتمال می دهند با ساخت کمربندی و کاهش عبور و مرور از مرکز شهر، بازار با ضعف گردش ملی و رکود اقتصادی مواجه شود.
اغلب شهرهای مستقر در محور آستارا - رشت در حاشیه رودخانه ها قرار گرفته اند و مبادی ورودی و خروجی آنها را پل های ساخته شده برفراز رودخانه ها تشکیل می دهد و احداث مسجد، مرکز سلامت شبانه روزی و واحدهای مسکونی در نزدیکی پل ها نیز خطر افزایش خسارت هالی مالی و جانی ناشی از حوادث احتمالی را افزایش داده است و بیم قطع تردد به علت گسست پل ها در بلایای طبیعی و زمین لرزه ها وجود دارد.
از سوی دیگر شاهراه ارتباطی شمال کشور در گذر از شهرهای بنا شده در حاشیه آن، نقش خیابان اصلی شهرها را ایفا می کند و در دو سوی محور بازار ایجاد شده است و تجمع دستفروشان و خودروهای عرضه میوه در ورودی و خروجی شهرها و نیاز اهالی به گذر از عرض جاده علاوه بر ایجاد ترافیک، سیمای آبادی ها را در طبیعت بهشتی گیلان مخدوش کرده است.
پیشگیری از حادثه بهتر از جبران خسارت بعد از وقوع آن است و بسیاری مواقع، حادث شدن احتمالات زیان های جبران ناپذیری را وارد می کند اما با دوراندیشی می توان از آن جلوگیری کرد؛ در محور ارتباطی شمال کشور نیز می توان با توسعه شهری به مناطق کم خطر، فاصله گرفتن اماکن مسکونی از محور ارتباطی و ساخت جاده های کمربندی در شهرها، امنیت عبور را در مواقع بحرانی تامین و سلامت حال را در برابر حوادث آینده بیمه کرد.
مسئول دفتر ایرنا در آستارا
7124/1042

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.