رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت ضمن اعلام این خبر بیان کرد: تعزیه از مهم ترین ، پرشورترین و پر جاذبه ترین مراسم سنتی مذهبی و در عین حال کامل ترین گونه نمایش سنتی و مردمی ایرانی است و در گیلان از هر دو سو دارای همین جایگاه است .
محمد حسن پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعزیه حضرت زهرا (س) توسط گروه بعثت تا 13اسفندماه جاری بمناسبت ایام فاطمیه در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت برگزار می شود.
ایران پس از چهار سال تلاش، موفق به ثبت جهانی پرونده تعزیه به عنوان میراث فرهنگ بشری شده است. بنابر گزارش یونسکو در سال 1998 در جلسه عمومی خود برای حفاظت از شاهکارهای شفاهی و معنوی بشر شامل اسطوره شناسی، آداب و آئین، هنرهای نمایشی، سنتی و ... بیانیه ای را به عنوان بیانیه شاهکارهای شفاهی و معنوی یونسکو تهیه کرد.
بنابر این بیانیه، هر کشوری می تواند هر دو سال یکبار پرونده یک شاهکار مشترک منطقه ای و یک پرونده مستقل از شاهکارهای شفاهی و معنوی خود را به یونسکو ارائه دهد.
ایران در این دوره علاوه بر ثبت جهانی پرونده نوروز موفق به ثبت جهانی تعزیه نیز شد البته تفاوت عمده ثبت نوروز با ثبت تعزیه در این بود که تعزیه به عنوان پرونده ای مستقل و خاص ایران به ثبت رسید .
تعزیه از مهم ترین ، پرشورترین و پر جاذبه ترین مراسم سنتی مذهبی و در عین حال کاملترین گونه نمایش سنتی و مردمی ایرانی است و در گیلان از هر دو سو دارای همین جایگاه است.
خبرنگار: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.