شاید برای بسیاری غیرقابل باور بود که اصغر فرهادی در مراسم اسکار امسال با فیلم سینمایی فروشنده دومین اسکار خود را هم بگیرد و به تاریخ بپیوندد؛ چرا که او پس از قرار گرفتن در بین کاندیداهای نهایی مراسم اسکار و درحالی که دونالد ترامپ ورود اتباع کشورمان را به آمریکا ممنوع اعلام کرده بود، به دلیل این اهانت ترامپ به دیگر ملت ها ، قید حضور در مراسم پایانی اسکار را زد و دو گزینه را به نمایندگی از ایران در این مراسم معرفی کرد که آنها دو ایرانی معروف و جزو فضانوردان ناسا بودند.
اصغر فرهادی برای دریافت دومین اسکار خود انوشه انصاری و فیروز نادری را به عنوان نمایندگانش به هشتاد و نهمین مراسم اسکار معرفی کرده بود و این دو نفر به جای او روی صحنه مراسم رفتند. اما او چرا این دو ایرانی را برای دریافت جایزه خود انتخاب کرد؟
انوشه انصاری که متن ارسال شده توسط فرهادی را در موقع دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی خواند، اولین زن ایرانی است که در سال 2006 به فضا رفته است. او همچنین چهارمین نفری است که هزینه سفر به فضا را خود پرداخت کرده است. انصاری که متولد مشهد می باشد، کاوشگر و رئیس انجمن گردانندگان شرکت فناوری ارتباط از راه دور (TTI) است. انوشه مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی الکترونیک و علوم رایانه (EECS) از دانشگاه جورج میسون و مدرک کارشناسی ارشد خود را در زمینه مهندسی الکترونیک از دانشگاه جورج واشنگتن اخذ کرده است.
وی در سال 2000 از سوی مجله زن شاغل به عنوان کارآفرین برتر شناخته شده و از بنیانگذاران یک شرکت مخابراتی در آمریکا به نام تی.تی.آی (TTI) بوده که اکنون تحت مالکیت سنوز نتورک قرار دارد. او مدرک فوق لیسانس دوم خود را از دانشگاه سوئینبورن در رشته ستاره شناسی گرفت. در سال 2015 نیز جامعه ملی فضای آمریکا جایزه پیشگام فضا را به انصاری - نخستین زن گردشگر فضایی - اهدا کرد.
به جز ماهیت افتخارآمیز سفر به فضا، به عنوان اولین زن گردشگر فضایی دنیا، اولین ایرانی فضانورد و اولین زن مسلمان فضانورد، انوشه انصاری بارها از سوی مجامع مختلف مورد تقدیر قرار گرفته است.
فیروز نادری هم از مدیران پیشین سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا ( ناسا) است که متولد شیراز می باشد. وی در سال 2000 مدیریت پروژه کاوشگر مریخ را برعهده داشت. گفتنی است در سال جاری و در آستانه بازنشستگی دکتر فیروز نادری، دانشمند ایرانی پس از 36 سال فعالیت در ناسا یک سیارک به اسم او نامگذاری شد.
دکتر فیروز نادری سال 1979 به سازمان ناسا پیوست، در سال های 1996 تا 2000، مدیریت پروژه منشاء حیات و سال های 2000 تا 2005 نیز مدیریت پروژه های مریخ را برعهده داشت. دکتر نادری فروردین ماه 1379 در شرایطی که چندین ماموریت متوالی ناسا در پرتاب فضاپیما به سوی مریخ با شکست مواجه شده بود، به مدیریت برنامه های اکتشافات مریخ منصوب شد و توانست طی حدود چهار سال، سه ماموریت مهم از جمله پرتاب دو کاوشگر مریخنورد روح و فرصت را با موفقیت اجرا کند.
البته باید اذعان کرد که انتخاب انوشه انصاری و فیروز نادری از سوی اصغر فرهادی برای دریافت جایزه اسکار بسیار هوشمندانه بود. اول اینکه به اتخاذ سیاست غلط و بچگانه دونالد ترامپ ابعاد سیاسی وسیعی داد و علت غیبتش را از تریبون بزرگ اسکار به گوش جهانیان رساند؛ دوم اینکه فرهادی به همه، مخصوصاً مردم و دولت تازه کار ایالات متحده آمریکا گوشزد کرد که بدانید چه کسانی در کشور شما افراد مشهور و مهمی هستند، فضانوردان و متخصصین فضانوردی ناسا افراد معمولی و ساده ای نیستند! آقای ترامپ؛ اینها افرادی هستند که باعث مباهات و نماد قدرت کشور آمریکا در عرصه های بین المللی هستند، این متخصصان هوا و فضا ایرانی هستند.
7294/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.