رضا علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تلاش است با رویکرد مذکور، فضایی مطلوب و متنوع برای مسافران نوروزی رقم بخورد.
وی اجرای جلوه های سنتی نوروز در اماکن عمومی را راهکاری برای نمایش دارایی های ارزشمند فرهنگی استان دانست و افزود: در نوروز 96 تلاش می شود آیین های کهن نوروزی احیاء و در معرض نمایش گردشگران قرار گیرد.
علیزاده با توصیف نوروز در گیلان و جایگاه آئین های آن در فرهنگ این منطقه گفت: جلوه های زیبای زندگی و نشاط عمومی در تمامی سنت های نوروزی گیلان جلوه گر است و برخی آیین های نوروزی استان بعنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
وی بیان کرد: حفظ میراث معنوی و توجه به اصالت سرزمینی در قالب جشنواره ها می تواند زمینه آشنایی داشته های ارزشمند این استان به سایر نقاط کشور را ایجاد کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت خوراک و غذاهای اصیل و همچنین معرفی آیین های این مرز و بوم از موارد میراث معنوی است که امروز بعنوان یکی از مولفه های جذب گردشگر در گیلان محسوب می شود.
وی تاکید کرد: آنچه که موجب توسعه گردشگری و درآمدزایی حاصل از سفر به استان گیلان می شود، فراهم آوردن زیرساخت های گردشگری است.
وی حوزه گردشگری را فرصتی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی برشمرد و با بیان اینکه گردشگری در بحث اقتصاد، اشتغال و توسعه اجتماعی و فرهنگی تاثیری مستقیم دارد، تصریح کرد: این مقوله امسال به ‌صورت هماهنگ‌تر و پررنگ‌تر از سال‌های گذشته در استان پیگیری می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر اینکه امسال سازمان میراث فرهنگی به‌دنبال ثبت پرونده چند ملیتی نوروز در سازمان جهانی یونسکوست، افزود: این پرونده با مشارکت 12 کشور با هدف معرفی آیین مهرورزی، نشاط و مهربانی نوروز است.
علیزاده تشکیل پرونده و دانش‌نامه نوروز و ارائه آن به سازمان جهانی یونسکو را یکی از اهداف مهم سازمان میراث فرهنگی عنوان و اضافه کرد: هر کدام از استان‌ها با تنوع اقلیمی و قومیتی که دارند، می‌توانند نقش‌پرداز موضوع مذکور در سطح بین‌المللی باشند.
در نوروز گذشته (1395) شش میلیون و 176 هزار و 846 نفر شب اقامت گردشگران داخلی و خارجی در استان ثبت شد. در نوروز 96 ، افزون بر 25 هزار و 500 تخت و یک هزار و 280 مسافرکاشانه آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزی گیلان هستند.
خبرنگار: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.