علاوه بر تلفات جانی و مالی اولیه ؛ بیکاری بیش از سه هزار کارگر این ساختمان؛ یکی از پس لرزه های ، فاجعه پلاسکو بود ؛ کارگرانی که از زحمت کش ترین اقشار جامعه با کمترین حقوق در حال فعالیت در گوشه گوشه کشورمان هستند.
بیکاری سه هزار کارگر معادل بیکاری دهها سرپرست و نان آور خانوارهایست که تمام چشم چراغ معیشتی شان در دستمزد پدر خلاصه می شده است.
موضوع بیکاری کارگران پلاسکو امروز بهانه ای برای یادآوری حمایت از کارگرانی شده که کمر همت بسته تا چرخ تولید کشور همچنان بچرخد.
مردم با داغدیدگان و متضرران این حادثه همراه و همدرد شدند؛ از همدردی و اظهار نظر در شبکه های اجتماعی گرفته تا شرکت در تشییع پیکر آتش نشانان قهرمان ایران اسلامی؛ تا جلوه ای دیگر از همیاری و نوعدوستی را به نمایش بگذارند.
شهروندان گیلانی نیز همچون هموطنان سایر مناطق کشور ، خواستار حمایت دولت و مردم از کارگران پلاسکو که در آستانه عید نوروز بیکار شده اند ، هستند.
یک مغازه پوشاک ورزشی گفت: بهترین حمایت نه تنها از این کارگران بلکه تمامی کارگران ایران زمین ، خرید کالای ایرانیست.
اسماعیل مولایی که خود فروشنده برخی از پوشاک ورزشی تولید پلاسکو بود، تصریح کرد: با خرید پوشاک ایرانی می توان به جذب این کارگران در تولیدی های دیگر کمک کرد.
رئیس اتحادیه صنف پوشاک مرکز استان گیلان نیز یکی از خصوصیات مردمان ایران زمین را اتحاد و همدلی برای رفع مشکلات جمعی دانست و گفت: وقتی مشکلی اجتماعی برای جمعی از شهروندان مان اتفاق بیفتد، مردم ما هم صدا می شوند تا برای آسیب دیدگان کاری انجام دهند.
محمود باقری افزود: در حادثه پلاسکو و در آستانه عید نوروز تعدادی از آتش نشانان و شهروندان جان خود را از دست دادند ، تعداد زیادی از کارگرن بیکار شدند و اموال بسیاری از اصناف خسارت دید.
وی اظهار کرد: بدنبال حادثه پلاسکو، مردم و صنف پوشاک مرکز استان گیلان ضمن همدردی با خانواده های جانباختگان ، از صنف پوشاک خواست اگر چک یا حسابی با اصناف پلاسکو دارند و یا پوشاک مورد نیاز خود را به صورت وعده دار تهیه کرده اند، خودشان اعلام و اگر می توانند برای کمک به این واحدهای صنفی نقد و زودتر بپردازند.
نائب اول رئیس اتاق اصناف کشور و رئیس اتاق اصناف مرکز استان گیلان نیز با اشاره به اینکه اتاق اصناف ایران قدمهایی را برای حمایت از کارگران پلاسکو برداشته است ، گفت: بخشودگی مالیات، بیمه و ارائه تسهیلات از اقداماتی بود که دولت در جهت حمایت از آسیب دیدگان پلاسکو انجام داد.
سید جلال الدین محمدشکریه با اشاره به اقداماتی که در مرکز استان گیلان برای ایمنی اصناف انجام شده است، افزود: از سه سال قبل با امضای تفاهمنامه بین اصناف، آتش نشانی و تعزیرات واحدهای صنفی رشت مورد بازدید ایمنی قرار می گیرند و مجتمع های پرخطر شناسایی می شوند.
وی بازدید ایمنی سیم کشی ها، آسانسورهای باز و باربری را از جمله اقدامات انجام شده برای واحدهای صنفی عنوان و بیان کرد: در وهله اول به صنف های مشکل دار تذکر داده می شود و اگر رفع نقص نکنند با استنادماده قانون صنفی به تعزیرات معرفی می شوند.
وی تصریح کرد: به اذعان رئیس آتش نشانی رشت با اعمال قانون نظارتی 85 درصد آتش سوزی واحدهای صنفی کاهش یافته است.
شکریه گفت: با بررسی های انجام شده در زمان تمدید پروانه کسب، مشخص شد که 99 درصد از این واحدهای صنفی رفع نقص کرده اند.
وی همچنین با اشاره به نقش آموزش در هنگام بروز مواردی همچون آتش سوزی گفت: در هنگام صدور و تمدید پروانه آموزش هایی در رابطه با نحوه عمل در زمان آتش سوزی برای واحدهای صنفی گذاشته می شود .
وی با بیان اینکه یکی از بازدید های انجام شده برای واحدهای صنفی رشت روی بافت فرسوده است،تصریح کرد: بافت هایی در کاروانسراها ی رشت هستند که بدلیل قرار گرفتن در فهرست میراث فرهنگی نمی توانیم حتی یک میخ به دیوار آن بزنیم.
شکریه خاطرنشان کرد: باید از بازار اصلی شلوغ شهر رشت یک سری از صنوف پر خطر مثل تولید های کفش و پوشاک ، خارج و به شهرک های صنعتی انتقال یابند تا در فضای باز تر در صورت بروز آتش سوزی ماشین های آتش نشانی نیز به راحتی بتوانند اطفای حریق داشته باشند.
رئیس اتاق اصناف شهرستان رشت و نایب اول رئیس اتاق اصناف کشور خرید کالا و به ویژه پوشاک ایرانی را از اقداماتی خواند که مردم می توانند با انجام این کار نه تنها به کارگران و تولید کنندگان خسارت دیده پلاسکو بلکه به تمامی اصناف و تولید کنندگان کشور کمک کنند.
وی تصریح کرد: با خرید پوشاک ایرانی ، بازار رونق می گیرد و چه بسا بسیاری از کارگرانی که در پلاسکو بیکار شده اند و یا در صنف پوشاک بیکار هستند با زیاد شدن سفارشات در بخش های خانگی مشغول کار شوند.
همچنین رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان نیز با اشاره به قرار گرفتن در آستانه عید نوروز ؛ آداب رسوم نو کردن لباس در این ایام را یک فرصت مناسب برای کمک به صنف پوشاک به ویژه تولید کنندگان و کارگران خسارت دیده پلاسکو دانست.
علی منتظری افزود: اگر هرکدام از خانواده ها یک کالای خارجی را از منازل شان حذف کنند و کالای ایرانی را جایگزین آن کنند ، کمک بزرگی به تولید داخلی کرده اند.
وی تصریح کرد: برخلاف آنچه تصور می شود، بعضا کیفیت تولیدات داخلی بالاتر است اما محصولات خارجی با برندهایی که دارند، مشتریان را جذب می کنند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی تولید داخلی فعال باشد، تولیدکننده می تواند کارگر حذب کند و اقتصاد کشور رونق پیدا کند.
منتظری صنعت نساجی و پوشاک را یکی از صنایع اشتغال زا عنوان و بیان کرد: با راه اندازی واحدهای نساجی و پوشاک اشتغال خوبی در این بخش می تواند ایجاد شود .
وی گفت: ما باید مصرف کننده کالاهای خودمان باشیم و این نگاه نیاز مند ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی است .
وی یکی از آسیب ها در بخش پوشاک را پدیده قاچاق دانست و گفت: متاسفانه قاچاق در این بخش گسترده است که سازمان صنعت، معدن و تجارت فعالیت های خوبی را برای مبارزه با این پدیده شروع کرده است.
منتظری خاطرنشان کرد: هرچه بتوانیم قاچاق را کم کنیم ، تولید پوشاک بیشتر رونق می گیرد و اشتغال زایی بیشتر می شود.
دو هزارو 600 واحد صنعتی در گیلان فعال است.
خبرنگار : مریم سلیمانی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7296/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.