سهم اعتبارات مصوب و تخصیص یافته هریک از 55 محله شهر رشت از بودجه سالانه ای که توسط شهرداری رشت پیشنهاد و توسط شوری شهر ابلاغ می شود، چقدر است؟
به پیشنهاد تیم مدیریت شهری و تصویب شورای شهر رشت قریب به 900 میلیارد تومان بودجه در سال گذشته در دو بخش جاری و عمرانی این شهر در نظر گرفته شده بود که به اذعان برخی از اعضای شورای شهر، 35 الی 50 درصد این بودجه محقق شده و عملا مابقی آن محقق نشده است.
یکی از علل عدم تحقق بودجه سنواتی شهرداری رشت توزیع نامتوازن اعتبارات در 55 محله شهر بوده و بررسی های میدانی نشان می دهد که سهم هر محله از محلات 55 گانه رشت بصورت دقیق تخصیص داده نمی شود و صرفا با رایزنی های افراد هر محله، بخشی از اعتبارات در آن محل اختصاص می یابد. متاسفانه عدم مدیریت واحد شهری در تخصیص و هزینه کرد اعتبارات چه توسط شهرداری و چه توسط دولت باعث شده سهم هر محل از شهر رشت بطور مساوی توزیع نشود و بطور مصداقی می توان از جمع آوری آب های سطحی، یکپارچه کردن فاضلاب های شهری، ایجاد پارک های ورزشی و فضای سبز اشاره کرد.
البته با توجه به اهمیت توزیع متوازن اعتبارات در محلات، اگر شهرداری رشت و دستگاه های اجرایی مانند شرکت آب و فاضلاب شهری و ... در یک بسته واحد نسبت به ایجاد زیرساخت های هر محل از محلات 55 گانه شهر اقدام کنند، نتیجه اش خروج آب های سطحی و فاضلاب های شهر از یک مسیر تعریف شده خواهد بود و این امر باعث می شود سرمایه گذاری نیز در یک نقطه شهر متمرکز نباشد و همه نقاط شهر بصورت زنجیره و با شبکه بهم متصل خواهد شد.
اگر متولیان حوزه شهری اعم از شهرداری، شورای شهر، شرکت آب و فاضلاب شهری و ... مبادرت به توزیع اعتبارات در همه محله های شهر رشت کنند، سرمایه گذار بخش خصوصی ترغیب خواهد شد تا در مکان های مختلف سرمایه گذاری نماید و محدود به مکان های خاص نشود.
ضمن اینکه وقتی بر اساس طرح جامع و طرح تفصیلی رشت، این شهر را به پنج منطقه تقسیم می کنیم، چرا شاخص های توسعه شهری را در هر پنج منطقه و یا 55 محله بصورت متوازن نمی بینیم تا شاهد درآمدهای نامتوزان نیز از هر منطقه باشیم؟
عواقب توزیع نامتوازن اعتبارات در سطح شهر علاوه بر عدم استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری، باعث ایجاد شکاف طبقاتی و اجتماعی نیز می شود. یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی که نشات گرفته از دین مبین اسلام است، کرامت انسانی و کم کردن و حذف شکاف اجتماعی است بنابراین تصمیم سازان و تصمیم گیران مدیریت شهری این را مدنظر داشته باشند که بدون مطالعه و در نظر گفتن همه جوانب، نمی توان برای جمعیت هشتصد هزار نفره شهر رشت که در ایام خاص به جهت مرکز استان بودن افزایش نیز می یابد، تصمیم گرفت و یا خدانکرده منافع شخصی و یا گروهی را بر منافع عمومی ترجیح داد.
2007/7294
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.