رضا علیزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح روستای بدون بیکار در گیلان، در تعامل با صندوق کارآفرینی امید و بانک عامل در استان اجرایی شده و در زمان حاضر روستای دهنه سرخمام - شیجان - و اسطلخ جان رودبار با توجه به فراهم آوردن امکانات ، عنوان روستای بدون بیکار را به خود اختصاص داده اند.
وی یادآور شد: امسال همزمان با سومین همایش روز روستا و عشایر، طرح روستای بدون بیکار در 20 نقطه از کشور از طریق ویدئوکنفرانس به بهره برداری رسید که افتتاح طرح روستای اسطلخ جان رودبار بعنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری بصورت نمادین با گزارش محمدعلی نجفی استاندار گیلان انجام شد.
علیزاده بیان کرد: استاندار گیلان در این مراسم روستای اسطلخ جان رودبار را یکی از روستاهای نمونه استان خواند که به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری بی نظیر ، معماری منحصربفرد و توانمندی های کشاورزی و صنایع دستی به عنوان گزینه ای مناسب برای اجرای طرح روستای فاقد جمعیت بیکار انتخاب شده است.
وی اظهار کرد: اجرای طرح روستای بدون بیکار در این منطقه، گامی در راستای ایجاد بسترهای فرصت ساز در سطح روستاها ، رونق اقتصادی و نیز ایجاد اشتغال است.
وی به ایجاد شرایط جدید برای عرضه خدمات گردشگری در روستاهای گیلان اشاره کرد و افزود: بحث توانمندسازی در حوزه صنایع دستی ، توسعه زمینه های تولید و عرضه این محصولات همراه با ایجاد تاسیسات اقامتی و پذیرایی مختلف در قالب بوم گردی، شرایط جدیدی را برای عرضه خدمات گردشگری در روستاهای استان محقق می سازد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان کشاورزی، دامپروری و گردشگری را تلفیقی مطلوب برای جذب هرچه بیشتر گردشگران به روستاها و نیز مهاجرت معکوس عنوان و تصریح کرد: هدف نهایی در این زمینه، رسیدن به چشم انداز روستای بدون بیکار، است.
در زمان حاضر استان دارای 17 روستای هدف گردشگری است، 15 روستای دیگر نیز برای قرار گرفتن در شمار روستاهای هدف گردشگری گیلان، پیشنهاد شده که در مرحله بررسی قرار دارد.
گیلان از استان هایی است که برخلاف روند مهاجرت روستانشینان ، همچنان دارای درصد جمعیت روستایی بالاتری به نسبت کشور است بطوریکه درصد جمعیت روستایی گیلان، 40 درصد است در حالیکه این عدد برای کل کشور رقمی کمتر از 30 درصد را نشان می دهد.
توسعه صنایع دستی ، انجام کشت دوم در شالیزارها، اشتغال خانگی و خرد در خانه های روستایی، توسعه و احیای تولید پیله ابریشم، توسعه فضاهای گردشگری روستایی و بوم گردی و ایجاد واحدهای صنعتی کوچک در روستاها با مشارکت روستاییان از مهم ترین برنامه های استان برای اشتغالزایی در روستاها عنوان شده است.
بر اساس آخرین تقسمیات کشوری، استان گیلان دارای 16 شهرستان، 52 شهر ،43 بخش، 109 دهستان و 2583 آبادی دارای سکنه است.
خبرنگار: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.